Ebben az évben nem egy összeférhetetlenségi ügy merült fel a legrangosabb művészeti intézmények vezető kurátoraival kapcsolatban. A documenta14 főkurátorát, Adam Szymczyket például azért kritizálták, mert partnerét szerepeltette az esemény előadóművészeti programjában. A Velencei Biennále kurátora, Christine Macel partnere pedig a biennále központi kiállításán állíthatott ki. A szakmai és a személyes kapcsolatok összekeveredése nem idegen a művészvilág viszonylag szűk köreiben, de ahogy a művészeti intézmények bekerülnek a üzleti szektor vonzáskörzetébe, és a kurátori szakma nagy mértékben professzionalizálódik, egyre inkább fókuszba kerülnek az ezzel kapcsolatos etikai kérdések.
Beatrix Ruf, a holland Stedelijk Múzeum igazgatójának lemondása az elmúlt hetekben felmerült átláthatósági problémák miatt új szintre emeli az etikai diskurzust. A sikeres és a kortárs művészeti életben nagy szakmai befolyással rendelkező Ruf a holland NRC napilap által közzétett vizsgálódások hatására úgy döntött, azonnali hatállyal lemond igazgatói posztjáról, hogy ne sérüljön a nemzetközileg elismert múzeum szakmai hírneve. Közleményében hangsúlyozta, a múzeum fontosabb, mint személyes érdekei, ezért a helyes döntést hozta meg. A következő igazgató kinevezéséig a gazdasági igazgató és a múzeum vezetősége veszi át feladatait.
Ruf 2014 óta vezette Hollandia egyik legfontosabb modern és kortárs művészeti múzeumát. Ezalatt az idő alatt többek között Tino Sehgal, Ed Atkins, Seth Price, Isa Genzken és Jordan Wolfson munkásságát népszerűsítette, és számos szakmai elismerésben részesült. Előkészítette továbbá a 2017-es év végére tervezett nagyszabású programsorozatot, a Stedelijk Base-t, ennek keretein belül bemutatásra kerül a múzeum újrarendezett gyűjteménye, amely az OMA építészeti iroda által tervezett terekben kap helyet az új épületben. A 19. századi épület alsó szintjén a gyűjtemény tematikus feldolgozására kerül majd sor, míg a felső szinten Thomas Borgmann német gyűjtő több mint 600 tételt tartalmazó adománya látható majd. A kollekció 18 művésztől tartalmaz festményeket, szobrokat, installációkat, fotókat és videókat – többek között, Lucy McKenzie, Wolfgang Tillmans, Jack Goldstein, Cosima Von Bonin és Paulina Olowska alkotásait.
Október elején az NRC arról számolt be, hogy Ruf nem hozta nyilvánosságra a Thomas Borgmann által felajánlott, szokatlanul nagy adományról szóló megállapodás bizonyos részleteit és záradékait, amelyekből kiderül, hogy az donáció megkérdőjelezhető feltételekhez volt kötve. A 2016 áprilisában kelt szerződések szerint Borgmann több mint 600 tételt adományoz a Stedelijk Múzeumnak, amely további 10 alkotást átvesz tőle hosszútávú letétre, és meglehetősen magas áron megvásárolja Michael Krebber hat munkáját (darabonként 125.000 euróért), valamint Matt Mullican egy nagyméretű alkotását (750.000 euróért – a művész aukciós rekordja egyébként mindössze 32.000 euró). A múzeum így tehát összesen 1,5 millió eurót fizet ki a német gyűjtőnek, ami évekig hatással lehet a szerzeményezés költségvetésére.
A szerződésben lefektetett kikötések között szerepel az is, hogy a műveket minimum két hónapon át ki kell állítania és katalógusba kell foglalnia a múzeumnak, különben 250.000 eurós bírság szabható ki rá.
Az NRC újságírói azzal is vádolják a német származású kurátort, hogy a múzeum vezetésén kívüli másodlagos tevékenységeiről – mint például művészeti konzultációs cége bevételeiről – nem tesz említést a Stedelijk éves beszámolójában. Ez szerintük azért problematikus, mert Ruf gyakran dolgozik együtt ugyanazokkal a művészekkel, galeristákkal, gyűjtőkkel és szponzorokkal, mint előző munkahelyén, a Kunsthalle Zürichben, vagy egyéb szakmai testületekben. Bár egy intézményvezető számára alapkövetelmény, hogy kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszere legyen, az interakciók átláthatóságára nem kerül elég hangsúly, legalábbis az újság szerint.
A Stedelijk Múzeum sajtóközleménye médiaspekulációnak nevezte az ügyet és hangsúlyozta, hogy a múzeum szokásos protokolljai szerint járt el az átláthatóság tekintetében. A múzeum felügyelőbizottsága azonnali vizsgálatot indított külső szakértő és a Universiteit van Amsterdam munkajogra specializálódott professzora bevonásával –ők a vizsgálat végeztével közzé fogják tenni tapasztalataikat és javaslataikat.
A cikk nyitóképe: Beatrix Ruf, © Robin de Puy