Alig két éves fennállása alatt a modern művészet egyik legjelentősebb múzeumává vált a veszprémi Kortárs Művészeti Múzeum Vass Gyűjteménye. Nem csupán azt érzékelteti a szó szoros értelmében plasztikusan, hogyan válik közkinccsé a magángyűjtemény, de hiánypótló kiállítások sorával kínálja a magyar közönség számára a kitekintés lehetőségét is. Joseph Albers tárlata után most a svájci születésű, Franciaországban élő Gottfried Honegger tárlatával érzékelteti a sokszor egyszínűnek, túl fegyelmezettnek mondott konstruktív, konkrét művészet sokszínűségét, játékosságát.
Az alig kéttucatnyi festményből, plasztikából, reliefből álló tárlat méreteit tekintve kamara-jellegű, az összeállítás azonban meggyőzően érzékelteti, hogy hogyan gazdagodik Honegger művészete egy-egy sorozaton belül és az egymáshoz illeszkedő sorozatokon át. A kétdimenziós alkotás felületén először csak mintegy fakturális értékként jelenik meg a harmadik dimenzió, majd a relief térbelisége mind határozottabbá válik, a művek következő csoportja a gömb, a henger térbeli értékeit boncolgatja, hogy a folyamat végén a megnyitott hengerpalástokat szemlélve a negatív terek sajátos minőségei jelenjenek meg. Egyszerre jellemzi a műveket a matematikai logika és játékosság, s az az elmélyedésre, a csönd gazdagságának a fölfedezésére való igény, amely nem annyira a folytonosan a fejlődés új útjait kereső európai, mint az idő, az élet nagy összefüggéseit szemlélő keleti művészet jellemzője.
Olyan modern, a szó legnemesebb értelmében vett kortárs művészet létrehozására törekedett egész pályája során az 1917-ben Zürichben született művész, amely a műtermek, hűvös kiállítóterek zárt világából kilépve képes szélesebb körben is hatni, párbeszédet folytatni a művek nézőivel. A szélesebb közönség elsősorban számos, köztéren fölállított plasztikája révén ismeri munkásságát. 1990-ben nyitották meg Honegger „Espaces de l”art Concret” nevű alapítványát a franciaországi Mouans-Sartoux-ban, amely azóta is folyamatosan bővül. Ezzel a Cannes-tól alig tíz kilométerre fekvő múzeummal Gottfried Honeggernek sokéves álma valósult meg. A Franciaországnak adományozott, zömmel az Art Concret körébe tartozó alkotásokat magában foglaló Albers-Honegger gyűjteményben Sybil Albers és Gottfried Honegger 1990-ben, mintegy 120 művész kétszáznyolcvan alkotását állította ki. Honegger célja nemcsak az alkotások egyszerű bemutatása volt, hanem azzal párhuzamosan az esztétikai nevelés is. Különösen nagy szerepet tulajdonított a művész a gyerekek képzésének, a múzeumban igen intenzíven működő gyermekműhelyt is berendeztek. „A felnőttek vakok, velük már nem lehet mit kezdeni. Az ember tizennégy éves koráig formálható, utána vége. Ezért fontos, hogy korán kezdjük el az esztétikai nevelést. De ahelyett, hogy művészetre nevelnénk a gyerekeket, olyan körülményeket igyekszünk teremteni számukra, amiben természetes módon, a játékon keresztül fejlődik kreativitásuk, alakul látásmódjuk” – nyilatkozta. A dél-franciaországi múzeum gyűjteményében jó néhány olyan művész alkotása jelen van, akik a veszprémi Kortárs Művészeti Múzeum Vass Gyűjtemény kollekciójának színvonalát is emelik (Aurelie Nemours), fontos kiállítást rendezett ott például Molnár Vera. Törvényszerű volt, hogy előbb-utóbb Gottfried Honegger alkotásai is kiállításon szerepeljenek a Tűzoltótorony mellett kialakított múzeum termeiben.
P. Szabó Ernő: Játékosság és elmélyültség – Gottfried Honegger kiállítása a veszprémi Vass László Gyűjteményben
Alig két éves fennállása alatt a modern művészet egyik legjelentősebb múzeumává vált a veszprémi Kortárs Művészeti Múzeum Vass Gyűjteménye. Nem csupán azt érzékelteti a szó...