A Műcsarnok főigazgatója, a Velencei Biennále nemzeti biztosa pályázatot hirdet a 9. Velencei Építészeti Biennále magyar pavilonjának kurátori megbízatására.
Beadási határidő: 2004. január 15. csütörtök, 12 óra.
A beadás helye: Műcsarnok Főigazgatói Titkárság
A 9. Velencei Építészeti Biennále tervezett időpontja:
2004. szeptember 4.– november 7. A főkurátor: Kurt W. Forster.
A 2004-es biennále központi témája:
„METAMORPHOSIS”
Előnyben részesülnek a központi témára reflektáló szakmai koncepciók.
(A saját, illetve a kiállító művészek munkásságáról mellékletként beadott kiadványokat, portfoliókat a pályázók a döntés után visszakapják.)
A pályázatot szakmai testület bírálja el. A nyertes kihirdetésére a döntést követő egy héten belül kerül sor.
A 9. Nemzetközi Építészeti Biennále – Velence, 2004 címéül választott ÁTVÁLTOZÁSOK / METAMORFÓZIS azokra a kultúrában, a technológiában és a kritikában az elmúlt évtizedekben bekövetkezett mélyreható változásokra utal, amelyek az építészetnek a második világháború óta tartó fejlődésében külön korszakot jelölnek ki. A jövő évi program azon a feltételezésen alapul, hogy jelenleg a szakmát alapjaiban érintő változások zajlanak, átváltozások, melyek nagyságrendje az élő szervezetek evolúciójához fogható csak. Arra a tudományos diskurzusra támaszkodva, amely már eddig is sokat tett azért, hogy az építészet kilépjen hagyományos, elszigetelt pozíciójából, hogy új, nagyobb kihívásokkal járó feladatot vállaljon magára mint a kulturális élet katalizátora, a 2004-es Biennále ezeknek az átváltozásoknak a világban tapasztalható különböző formáival foglalkozik majd, a hiperléptékű építészeti projektekkel, az épületek sugározta hangulattal, az új, érzékeny anyagokkal, a táj elváltozásaival és a kikötővárosok rehabilitációjával. Felhívjuk az egyes országokat, hogy ajánljanak építészeket, projekteket és installációs stratégiákat, akik és amelyek összefüggésbe hozhatóak a jövő évi téma fent vázolt kérdéseivel, illetve új szempontokat vethetnek fel.
Az ÁTVÁLTOZÁSOK / METAMORFÓZIS programja két jól elkülönülő közegben kerül megrendezésre. Az Arsenale hosszanti irányban egybenyíló terei olyan események diszkurzív bemutatására szolgálnak majd, amelyek szó szerint átrendezték az építészet tudományos tájképét az 1970-es évek óta, Eisenmantól, Gehrytől, Rossitól és Stirlingtől a legutóbbi időkben felbukkanó tehetségekig, kibontakozó tendenciákig és létrejött eredményekig. Úgy helyrajzilag, mint metaforikusan, e történeti perspektíva központi jelentőségű a kiállítás céljainak szempontjából: azt igyekszik kideríteni, milyen eszközökkel változtatta meg az építészet a folyamatokat, amelyek során létrejön és megvalósul, és ennek révén hogyan vált alkalmassá arra, hogy radikálisan új körülmények között működjön. A digitális technológia szinte általános alkalmazásának nyomában járva, az ÁTVÁLTOZÁSOK / METAMORFÓZIS bemutatja, miként vált szabaddá az út a tervezésben, az oktatásban és a diskurzusban lezajlott változások előtt.
A Padiglione Italia termét körülölelő terekben megbízás alapján készített installációk fogják bemutatni a korszakos elmozdulásokat, amelyek az építészetben a közelmúltban bekövetkezett átváltásokhoz vezettek. Az installációk a szakmában történt átváltozások, az új típusú épületek és anyagok, mechanikus rendszerek, a reprezentáció, együttműködés és megvalósítás innovatív módjai közötti kapcsolatokat fedik fel. Egy sor kulturális és technológiai tényezőnek köszönhetően az építészet globális környezete is átalakult: a történeti idő átértékelődése és az energiaátalakítás csak két nyilvánvaló példa e jelenségek közül. Az újabb eredményeket bemutató installációk között sétáló közvetlen tapasztalatot szerezhet az építészet közelmúltbeli metamorfózisáról, és bepillantást nyerhet a társadalom és a technika jövőjébe.
A Biennále installációit, plakátjait, a kiadásra kerülő könyveket és katalógusokat, ill. a kiállítás honlapját az egyik legeredetibb művészeti formáció, a Studio Asymptote (Hani Rashid és Use Couture) tervezi majd. Építészek, kritikusok és történészek közreműködésével antológia készül, melynek központi témája a metamorfózis, és ennek megjelenési formái a kortárs építészeti gondolkodásban és gyakorlatban.
Kurt W. Forster
2003 November
A KURÁTOR FELADATAI
A kiállítást a Műcsarnok valósítja meg a kurátor szakmai koncepciója alapján.
A kurátor köteles munkája során betartani a Műcsarnokra mint költségvetési szervre vonatkozó szabályokat és előírásokat. A kurátor szakmai és gazdasági vonzatú döntéseit a nemzeti biztossal előzetesen egyeztetnie kell.
A kurátor feladatai:
– A kinevezését követően 2 héten belül átadja munkája ütemezését a nemzeti biztosnak jóváhagyásra.
– A kinevezését követően 3 héten belül átadja a nemzeti biztosnak a nyers költségvetést mind a kiállításra, mind a katalógusra vonatkozóan, valamint a project PR menedzselési tervét.
– Előterjeszti a kiállításon résztvevő művészek felkérését, feladataikat határidőkkel határozza meg, megismerteti őket kötelezettségeikkel és jogaikkal.
– A Műcsarnok szakmai osztályai közreműködésével a projekt megvalósításának vezetése. Ennek részeként:
– A kiállításon résztvevő művészek felkérése, feladataik határidőkkel történő meghatározása. A kiállítási anyagok elkészítésének figyelemmel kísérése és a határidők betartása.
– A Gazdasági és Műszaki Osztály közreműködésével: A kiállítási installáció kivitelezésére árajánlatok beszerzése, kivitelezési szerződések előkészítése, a kivitelezés irányítása, a leadott igények szerint szállás megrendelése és minden gazdasági vonzatú feladat. Külső közreműködőkkel szerződések előkészítése. Szponzorok keresése.
– A Kiállítási Osztály közreműködésével: a kiállítás megrendezése.
– A Szállítási Osztály közreműködésével: Biztosítási és szállítmányozási ügyek felügyelete. A kiállítási és installációs anyag összegyűjtése és helyszínre szállítása. A bontás és a hazaszállítás felügyelete.
– A Közönségkapcsolatok Osztálya közreműködésével: A hazai és nemzetközi PR-munka előkészítése. A Biennále rendezői által kért adatok és tájékoztató anyagok biztosítása. Sajtótájékoztatók tartása. Meghívók kiküldése, a megnyitással kapcsolatos rendezvény(ek) megszervezése, közreműködés a magyar delegáció hivatalos programjának a megszervezésében, megnyitó beszéd készítése, a megnyitó fogadás megszervezése.
– Bevezető tanulmány megírása a magyar katalógushoz. A katalógus és a kapcsolódó nyomtatott információs anyagok (meghívó, ingyenes szórólap, plakát, stb.) valamint a Műcsarnok honlapja Biennále-anyagának főszerkesztése. A tanulmányok fordíttatásának, a katalógus és a kapcsolódó információs anyagok tervezésének és nyomdai munkálatainak felügyelete.
– Szakmai beszámoló készítése a zárást követően 1 héttel.
A KURÁTOR MUNKÁJÁNAK DÍJAZÁSA
A kurátorral a Műcsarnok megbízási szerződést köt. A munka díjazása a projekt költségvetése terhére történik.
Az alapdíjon túl – a kiállítás sikeressége érdekében – a kurátor munkájának honorálása érdekeltségi rendszerben történik. Amennyiben a magyar pavilon díjat nyer, a kurátort az alapdíj 100 %-a illeti meg. A végzett szakmai munka színvonala és a gazdálkodás sikeressége (szponzorok bevonása) függvényében a minisztérium a beszámoló elfogadásakor a nemzeti biztos javaslatára prémiumot állapíthat meg, amelynek az összege maximum az alapdíj 50 %-a lehet. A kifizetés három részletben történik: az alapdíj max. 20%-a kifizethető az első hónap végén, amennyiben leadásra kerül a kiállítási részletes koncepció, ütemezési terv, rendezési terv, a résztvevő építészek / művészek aláírt szerződései; az alapdíj 30%-a a megnyitót -, 50 %-a a zárást követő szakmai beszámoló elfogadását követően esedékes.
A fenti feladatok elvégzésért a kurátor alapdíja bruttó 1,4 millió Ft.
A kiállító művészeknek honorárium nem tervezhető. A kurátor, a kiállító művészek és a további közreműködők utazási és szállásköltsége a projekt részeként tervezendők, más költségtérítés (napidíj) nem jár.
Budapest, 2003. december 15.
Dr. Fabényi Julia
nemzeti biztos, a Műcsarnok főigazgatója