November 11. és 14. között zajlott le az idén hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Paris Photo nemzetközi fotószalon. A kilencvennégy résztvevő galéria hetven százaléka külföldi volt. A franciák mellett a legnagyobb létszámban, tizenheten, az Egyesült Államokból érkeztek, de Németországot sem sokkal kevesebb, tizenöt galéria képviselte. Az idei szalon tiszteletbeli vendége Svájc volt, amelynek kilenc galériája kínálta az ország kortárs fotósainak, Thomas Flechternek, Natahalie Rebolhznak, Régis Golaynek, Erik Dettwilernek és másoknak a munkáit. A spanyolok, hollandok, angolok, japánok és csehek mellett első alkalommal olasz és iráni galériával is találkozhattunk. A teheráni Silk Road Gallery többek között egy fiatal, 1974-ben született fotós, a lefátyolozott asszonyok portréival hírnevet szerzett Shadi Ghadivian képeit mutatta be.
Mint, ahogy azt a korábbi években már megszokhattuk, mindig színvonalas anyagával a budapesti Vintage Galéria idén is jelen volt. A Holics Gyulától látott Torzulások, Angelo szolarizációs fotói, Martsa Alajos Portréja, Bárány Nándor konstruktív Modelljei, Kinszki Imre Tükröződései, Seidner Zoltán Enteriőrjei a magyar fotóművészet legszebb példáit adták. Aczél Márta csendéletfotói közül az 1935-ben készített Szögek lepték meg leginkább a nézőt: koncepciója Arman negyedszázaddal későbbi Accumulations-jaival mutat rokonságot. A kölni Martin Kudlek galéria Simon Norfolknak (1963) a riport- és a művészi fotózás határán mozgó fotóiból egyéni kiállítást rendezett. A fiatal fotós olyan tájkép-sorozatot mutatott be, amelyeket háborúk helyszínein, Normandiában, Irakban, Afganisztán készültek. A lyoni Le Réverbère-ben Rip Hopkin Tadzsikisztánban és Üzbegisztánban felvett szociófotóival, a New York-i Gallery Virginia Greenben az izraeli Leora Laor 2002 és 2004 között született, a realizmus és a szürrealizmus keverékét nyújtó, álomszerű Wanderland-sorozatával találkoztunk. A szürrealista művészekkel foglalkozó párizsi Galerie 1900–2000 a nagy klasszikusokon kívül ugyancsak bemutatott egy kortársat: a francia Gaston Bertin, színes fotóiból készült kollázsaival és absztrakt fotókompozícióival hívta fel magára a figyelmet. Bár az ez évi Paris Photo-t a kortárs fotósok eddig nem tapasztalt előretörése jellemezte, természetesen nem hiányoztak a nagy elődök sem. A New York-i Gallery Hans P. Kraus-nál megcsodálhattuk a fotózás őseinek, William Henry Fox Talbotnak 1842-ből és Anna Atkinsnek 1843-ból származó, fényhatást felhasználó tárgy- és növénylenyomatát, a párizsi Agathe Gaillard Galerie-nél a közelmúltban elhunyt Cartier-Bresson néhány felvételét, és Helmut Newton divatfotóit, valamint az ismert színésznőről, Charlotte Ramplingról készített aktját, az ugyancsak New York-i Gitterman Gallery-nél Jean Moral húszas években készült párizsi fotóit. A prágai Leica Gallery-ben Jan Sudek, a New York-i Bruce Silverstein Gallery Robert Doisneau eddig sohasem közölt képeinek, míg a Howard Greenberg Gallery Robert Capa spanyolországi fotóinak eredeti nagyításait hozta el a Szalonra. Összegezve a látottakat, azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a fotó népszerűsége tovább növekedett, és ezt a fiatal művészek nagyszámú jelenléte mellett az is mutatja, hogy a négy napig tartó Paris Photonak nagyon sok vásárlója, és körülbelül negyvenezer látogatója volt.
Paris Photo
November 11. és 14. között zajlott le az idén hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Paris Photo nemzetközi fotószalon. A kilencvennégy résztvevő galéria hetven százaléka...