Bernben, a XX. század egyik legjelentősebb képzőművészének szülővárosában, megnyílt a Zentrum Paul Klee (Paul Klee Központ). Az épület tervezője az a Renzo Piano, akinek nevéhez fűződik többek között az osakai nemzetközi repülőtér, a bázeli Fondation Beyeler és Richard Rogersszel közösen a párizsi Pompidou Központ épülete.
A mintegy 150 méter hosszan végigvonuló, három egymáshoz kapcsolódó dombot formáló, acélból és üvegből készült épület a kiállítási termek mellett, auditóriumnak, restaurációs műhelynek és az archívum tárolására alkalmas termeknek is helyet ad, valamint arra is alkalmas, hogy színpadi előadásokat rendezzenek benne. A több mint négyezer festmény, akvarell és rajz mellett életrajzi dokumentumok, levelezések és gazdag fotóanyag teszik a világ legteljesebb Klee-gyűjteményévé az új létesítményt. Külön kuriózumnak számít az a mintegy harminc bábfigura, amit a művész kisfia számára készített. Klee saját alkotásai, és jelentős növény- és ásványgyűjteményén kívül ide kerültek azok a művek is, amelyeket művészbarátaitól, többek között Kandinszkijtól, Franz Marc-tól és Javlenszkijtől kapott ajándékba. A páratlan gyűjtemény a Klee-családtól származik, míg az épület létrejöttének anyagi feltételeit Maurice E. Müller, nemzetközi hírű ortopédsebész és felesége biztosította. A Kein Tag ohne Linie (Nulla dies sine linea) címmel megrendezett nyitókiállításon, a földszinti kiállítótérben, Klee utolsó éveiben készült munkái szerepelnek. Ez az anyag március végéig látható, ezután újabb képei kerülnek majd a közönség elé. Szokatlan módon, azokat a grafikai műveket, amelyeket konzerválási okok miatt nem lehet kiállítani, előzetes megbeszélés után, egyénileg meg lehet tekinteni.
Klee kiállításaival párhuzamosan más művészek időszakos bemutatására is sor kerül majd a jövőben, melyek első szereplői, a tervek szerint, Max Beckmann, illetve Andy Warhol lesznek.
A cikk lejjebb folytatódik.