documenta14, Kassel
szeptember 17-ig.
A documenta14 kapcsán a művészeti sajtóban eddig megjelent kritikák és recenziók már alaposan körüljárták a Learning from Athens címmel jelzett kurátori koncepció lehetséges motivációit, értelmezési irányait, és a megvalósítás kapcsán számonkérhető hiányosságokat is. (Kemény vélemények is megjelentek, mint pl. a Sleek magazin sok szempontból pontos cikke: How documenta14 Failed Everyone but its Curators?)
Az idén Athénban és Kasselben megrendezett esemény kapcsán az artPortal első írása négy kiemelt projekten keresztül a tanulás-újratanulás-ellentanulás fogalmak felől vizsgálta a kiállítási egységek tanulságait. A második kifejezetten az athéni helyszínnel foglalkozott, azt vizsgálva, a művek tematikus csoportjai alapján igazolható-e, hogy a két helyszín egyenrangúan jelenik meg.
Alább a július közepe óta már csak Kasselben megtekinthető seregszemléből néhány olyan művet emelek ki, amelyek képet adnak arról, mire tanít minket a documenta14 a természethez való viszonyulás lehetőségeiről.
Az ember és a természet kapcsolatát, az ökológiai szemléletet, a biodiverzitást tematizáló munkák már a 2012-es documentán is jelen voltak (lásd ennek kapcsán Szikra Renáta írását az Artmagazin Online-on). Idén az ökológiai fókuszú, és az élővilágot érintő munkák elsősorban a szabadtéri helyszíneken, illetve a helyi természettudományi múzeumban (Naturkundemuseum im Ottoneum) kaptak helyet, ugyanakkor több más helyszín kiállításának – a látogató számára sok esetben nehezen hozzáférhető – koncepciója is lehetővé tette, hogy a témát feldolgozó munkák jelenjenek meg.
Elhanyagolt társadalom
A szabadtéri installációk közül a legtöbbet a Karlsaue parkban találjuk, melynek adottságai révén az alkotások kellő távolságra kerülhettek egymástól, ezzel elkülönülő, saját teret kapva. A belváros felől érkezve, a Westpavillont (Orangerie-t) elhagyva az első munka egy fákkal körbezárt zöldterületen fogad bennünket. A füves területen egy több tíz méter hosszan kiásott sekély árok, illetve az annak végén magasodó földkupac látható.

Kassel, documenta 14, photo: Mathias Völzke
Első ránézésre folyamatban lévő kertészeti beavatkozásnak tűnhet, másodjára már land art mű gyanúját kelti: nem csak a művész, Lois Weinberger nevének feltüntetése, de az egyenes vonal mentén kiásott árok szabályossága révén is – amely Richard Long A Line Made by Walking című 1967-es land art projektjét is eszünkbe juttathatja. Weinberger Ruderal Society: Excavating a Garden (2017) című installációja az alkotó műleírása szerint a természet és a társadalom közti analógiára kívánja felhívni a figyelmet olyan módon, hogy az ásást mint archeológusi tevékenységet alkalmazva, a park választott részének „urbánus rétegét” lelapátolva, felfedi az alsóbb talajrétegeket, ezzel teret adva az addig elfedett biológiai diverzitásnak. A projekt kezdete óta a Weinberger által exkavált és kupacba hordott földrétegben, illetve az árokban természetes folyamatként a park altalajában megélni képes pionír gyomnövények jelentek meg.
Ezzel a természeti környezet talajrétegei és a társadalom rétegei kerülnek párhuzamba: a rétegek művelésének, tudatos gondozásának fontosságára, és a mesterségesen elfedett rétegek láthatóvá tételének jelentőségére is rámutatva. A szimbolikán túl ugyanakkor a szemléltetés módja etikai kérdéseket is felvet: az őshonos élővilág láthatóvá tétele annak árán volt lehetséges, hogy élő organizmusok, az addig a parkban lévő gyep és annak élővilága pusztultak el. Kérdés, hogy a mű által láthatóvá tett őshonos növényzet és az ahhoz folyamatosan alakuló állatvilág milyen sorsra jut a documenta bezártával, illetve hogy ez milyen üzenetet hordozhat magában.
A dzsungelből a documentára
A Naturkundemuseumban és a Palais Bellevue-ben is megtaláljuk Abel Rodríguez munkáit, aki úgy állít ki a documentán, hogy nem vallja magát művésznek. Rodríguez akvarell-tus-grafit rajzai, illetve a Bellevue egyik neki szentelt termében felfüggesztett objektjei igen népszerűek a látogatók körében is.

2009, ink, graphite, and watercolor on paper, installation view, Naturkundemuseum im
Ottoneum, Kassel, documenta 14, photo: Roman März
A 73 éves kolumbiai származású Rodríguez – eredeti nevén Mogaje Guihu – a mára szinte teljesen kihalt Nonuya törzs szülöttjeként az Amazonas-medence folyói mentén elterülő kolumbiai esőerdők vidékén nőtt fel. A nyolcvanas években Rodríguez egy véletlen folytán találkozott a Tropenbos International (TBI) – egy esőerdők eltűnésének, illetve állat- és növényviláguk kihalásának megelőzése érdekében létrehozott holland alapítású NGO – programigazgatójával, akit azonnal lenyűgözött a kolumbiai férfi trópusi élővilág felőli tájékozottsága, így rövidesen közös munkára hívta a vállalathoz.
Rodríguez ettől kezdve számtalan kutatásban vett részt mint a trópusi növények meghatározásának szakértője. A kilencvenes évektől az Amazonas vidékén zajló harcok elől Bogotába költöző férfi a TBI kutatóinak felkérésére kezdett el emlékezetből rajzokat készíteni az általa ismert dzsungelek élővilágáról. Személyes motiváció is hajtotta, mivel felfedezte, hogy az addig megjelent dzsungel-ábrázolások többsége pontatlan. Így ír a TBI honlapján: „Korábban soha nem rajzoltam, írni sem igazán tudtam, mégis egy egész világ volt a képzeletemben, ami arra késztetett, hogy leképezzem.”
Rodríguez rajzai elsőként 2008-ban a bogotai Museo Botero Historia Natural y Política című kiállításán jelentek meg, ezt követően számos további múzeumi intézmény kezdett érdeklődni a munkák iránt. Az első benyomásra rendkívül stilizáltnak tűnő rajzok valójában igen precízen ábrázolnak minden részletet – a fotografikus ábrázolás helyett ezt a színek, a formák pontos jelzésével, az évszakos változások folyamatának jelölésével, és az egyes területek specifikus növény- és állatfajainak precíz elhelyezésével valósítja meg. Rodríguez története önmagában is szép példája annak, mit tanulhat a nyugati világ a fejlettlenebb civilizációktól, vagy a természethez jobban kötődő lakosoktól.
Munkái kapcsán nem az a kérdés, hogy műalkotásnak szánta-e őket, hiszen Rodríguez eredeti szándékát éri el azzal, hogy minden egyes látogatót a természetről és a természethez való viszonyulásunkról taníthat rajzain és installációin keresztül.
Élő piramis
A magyar származású Agnes Denes az 1970-es évek óta ismert konceptuális indíttatású és egyben ökológiai elköteleződésű munkásságáról. A kasseli Nordstadtparkban található The Living Pyramid (2015/2017) című installáció esetében a művész a munkásságában több évtizede jelenlévő piramisformát használja fel, mely az azt felépítő háromszögek, a szabályosság, a felfelé építkezés, stb. révén az alkotó számára meghatározó jekentőségű művészet- és társadalomfilozófiai kérdéseket is magába foglal. (Bővebben: Thomas McEvilley: Táj-filozófia: Agnes Denes, Balkon, 2005/10. Magyarra fordította Dienes Gedeon.)

silent, installation view, Palais Bellevue, Kassel, documenta 14, photo: Liz Eve
Denes munkája egy kilenc méter magas, teraszokkal lépcsőzetessé tett, íves szárú piramis. Az alkotó a lépcsőzetes piramis minden szintjét termőfölddel és különböző növényfajokkal ültette be a nyitóperformansz alkalmával – a Termokiss művészcsoporttal együttműködve. Ahogyan a 2015-ben már New Yorkban, a Socrates Sculpture Parkban is megvalósított Living Pyramid esetében, úgy a művész Kasselben is public art eseménnyé bővítette ki a helyspecifikus installáció felállítását: a piramis beültetése a helyi közönség bevonásával, együttműködés formájában zajlott.

documenta 14, photo: Mathias Völzke
A több ezer elültetett magból napról napra egyre látványosabb formát öltve nőttek ki és fejlődnek tovább a különböző fű- és növényfajok. A növények növekedéséről készült dokumentációkat figyelve észrevehető, hogy a piramis csúcsához közelebb eső „teraszok” hamarabb zöldeltek ki – ez a felsőbb szintek privilegizált pozíciójával analógiába helyezve filozófiai értelmezést is nyer. New Yorkban a mű Manhattan szürke felhőkarcolóinak ellenpontját is ellensúlyozni kívánta, mint a legalapvetőbb természeti létezők – termőföld, magok, víz és napfény – együtteséből létrejövő építmény. Az installáció a természet erejének egyszerűségére és alapvetőségére is rávilágít, továbbá arra, hogy mindehhez az ember tudatos és tevékeny, kooperatív közreműködésére is szükség van.
Bár az ökológiai tudatosság nem volt a documenta14 koncepciójának kiemelt fókuszában, mégis több olyan munka került a kurátori válogatásokba, mely a központi témához, az edukációs folyamatok lehetőségeihez és szükségességéhez az ember és a természet viszonya felől közelít. A válaszott példák egyszerre tanítanak bennünket természeti környezetünkről, és hívnak arra, hogy akarjunk mi magunk is tanítani, példát mutatni, tudásunkat tovább adni. Ez a hozzáállás alapvető fontosságú az itt kiemelt projektek célkitűzése szempontjából, és a környezetünk jövőjének fenntarthatósága érdekében is.
A cikk lejjebb folytatódik.