New Yorkban járva nem a Zsidó Múzeum jut az ember eszébe, ha kortárs művészetre kíváncsi, de az intézmény nagyrészt Jens Hoffmann új igazgatóhelyettes koncepciójának megfelelően most levetkőzni próbálja eddigi konzervatív imidzsét, egyre több teret engedve napjaink kultúrájának és művészetének – írja a The Art Newspaper.
A Zsidó Múzeum Május 10-én nyílt új kiállítása egy Jack Goldstein retrospektív, amely azt vizsgálja, hogyan hatottak a kanadai születésű művész képei, filmjei, installációi és hangfelvételei az 1970-es és ’80-as évek – egy Met kiállítás nyomán „Pictures Generation-nek” nevezett – művésznemzedékére, amelybe többek között Cindy Sherman, Sherrie Levine, Laurie Simmons, Barbara Kruger, David Salle és Robert Longo tartozott.
Kép: Bradford Robotham/The Jewish Museum, New York
Hoffmann tavaly november óta a múzeum igazgatóhelyettese, de ez az első esemény, ahol kurátori elképzeléseit meg tudta valósítani. Számos kísérőprogramot is szervez a kiállítás farvizén, amelyekkel az a célja, hogy a múzeum új identitása megerősödjön a köztudatban. A Goldstein tárlat után a Maus című művéről ismert képregény-művésznek, Art Spiegelmannak terveznek retrospektívet, szintén sokfelé ágazóan kapcsolódó programokkal, majd egy Chagall New York-i időszakának szentelt kiállítás következik – avatta be terveibe Hoffmann a The Art Newspapert. „Az érdekel, hogy hogyan tudunk olyan Chagall tárlatot szervezni, ami a fiatal vagy a kortárs kiállításokhoz szokott közönség számára is releváns” – mondta.
Az új stratégia ellenére a Zsidó Múzeum nem tervezi, hogy kizárólag kortárs művészettel foglalkozzon a jövőben. „A kurátori gyakorlat sokat fejlődött, de a legtöbb újítást a kortárs művészet területén alkalmazták. Engem az érdekel, hogy a korszerű kurátori ötletek, koncepciók hogyan alkalmazhatók a történetibb jellegű kiállításokra, vagy hogy hogyan mutassuk be gyűjteményünket a jövőben” – fogalmazta meg a Zsidó Múzeum jövőjével kapcsolatos elképzeléseit az igazgatóhelyettes.
A cikk lejjebb folytatódik.