A 2012. február 21-én tartott II. Trafó – hálózatba kötve konferencia előzménye a Trafó élén történő igazgatóváltás, amelyet a decemberben kiírt pályázat előzött meg.
(Két jelentkező volt: a közgazdász Szabó György jelenlegi igazgató és Bozsik Yvette táncművész-koreográfus.) Már hamarabb felizzott a levegő a vezető személye körül, amikor a tavasz folyamán fölröppentek hírek a parlamenti folyosók irányából, hogy a kulturális államtitkár ki(k)nek szánja a fővárosi intézményt. A 13 év után most távozó Szabó György számára innentől nem volt kétséges, hogy mennie kell, és mások jönnek a Trafó élére. Mégis pályázott, mert tartozott ennyivel a kortárs művészet ügyének, a kialakított struktúra által megteremtett brandnek, és a munkatársainak. Bozsik Yvette hónapokig lebegtette szándékait, végül versenybe szállt, amit egy interjúban ezzel indokolt: „komoly szakmai közösség helyezte belém a bizalmát. Sokan úgy látják, képviselni tudom azt a fajta nyitottságot, ami eddig hiányzott, ami segíti, hogy minél szélesebb körben kerüljenek hazai alkotók is a Trafóba.”
December 16-án, a pályázók bizottsági meghallgatása előtt egy héttel, azzal a kimondott céllal, hogy segítsék a döntéshozók munkáját – megtartották az első Trafó – hálózatba kötve konferenciát kulturális szakemberek és egyetemi oktatók részvételével. A több órás elemzés természetesen a pályázatok ismerete nélkül zajlott, mert Szabó György a bizottsági meghallgatás másnapján, míg Bozsik Yvette a döntés után hozta nyilvánosságra azt. Az esemény a Trafó egyedi értékéiről szólt, összefüggésekbe ágyazta az intézmény által támogatott és képviselt kortárs hazai és nemzetközi tendenciákat, az elmúlt évek változásaiban betöltött szerepét, bizonyos fejlődési ívet is prognosztizált – de nem sorolta elő a hibákat, nem kritizálta a tevékenységét. A találkozó legvégén a meghívott, de távol maradó Bozsik Yvette helyett Szemán Béla, a Bozsik Yvette társulat művészeti managere, szólalt föl és arról tájékoztatta a jelen lévőket, hogy a Trafó vezetésére 3 koreográfus-művész aspirál, Bozsik Yvette, mint ügyvezető-igazgató, és az általa felkért Horváth Csaba és Nadj József (Skipe). Utóbbi művész nevét később – saját kérésére – nem szerepeltették a pályázatban.
2012. január 16-án „a szakmai bizottság véleménye alapján és többségi szavazatának figyelembevételével”Tarlós István főpolgármester Bozsik Yvettet nevezte ki 2012. július 1-jétől a Trafó igazgatójának. A döntést üdvözölte több szakmai szervezet, közöttük a Magyar Táncművészeti Szövetség üdvözletéhez csatlakozva, a Független Előadóművészek Szövetsége is.
Rövid időn belül megkezdődött a II. Trafó – hálózatba kötve konferencia szervezése, amelynek során felajánlották, hogy Bozsik Yvette maga válasszon olyan időpontot, ami számára megfelelő, ám erre a felvetésre nem érkezett válasz. Bár a megvitatandó kérdéseket is eljuttatták Bozsik Yvette-nek, ő nem kívánt részt venni az eseményen, amiről 12 órával a kezdés előtt emialben és a blogján értesítette a szervezőket: „Leendő felelős vezetőként jelenleg nem az a dolgom, hogy az Önökben felmerülő kételyeket eloszlassam, hanem konkrét, elvégzendő feladatok állnak előttem. … Egyetértek a szakmai nyilvánosság Önök által hangoztatott igényével is, ám határozottan kimondom, hogy ugyancsak az én személyes, más által nem vállalható felelősségem, hogy a tényleges, pályázatomat majdan megvalósító munkám során mikor érzem megfelelőnek az időpontot, és milyen módot választanék a legátfogóbb szakmai nyilvánosság bevonására.”
2012. február 21-én, kedden 12-tőlII. Trafó – hálózatba kötve konferencia Bozsik Yvette levelének felolvasásával kezdődött. A felkért előadók részben azonosak voltak az első konferencia résztvevőivel és kiegészültek újabb, a pályázatot támogató meghívottakkal is. Délután 4-ig az immár ismert nyertes pályázat elemzése, és kritikai megközelítése alapján kérdéseket tettek föl önmaguknak, a közönségnek, a távol maradottaknak, az intézményi profil, a nemzetközi összefüggések, a különböző művészeti ágak szempontjai szerint. Ám egy idő után szikrázóvá vált az ellentét a támogató és a kétkedő vélemények között. Néhány felszólaló a kritikát, kétséget megfogalmazó előadásokat támadásnak értelmezte, volt, aki Bozsik Yvette eddigi művészi eredményeit megkérdőjelező, illegitim összejövetelnek bélyegezte a több órája zajló eseményt, sőt a hivatalosan jelenlévő, felkért hozzászóló, a Magyar Táncművészek Szövetségének alelnöke távozott, miután bejelentette, hogy „ennek itt nincs értelme, és aminek nincs értelme, azt nem kell csinálni.”
Az órákkal korábban, elsőként megszólaló György Péter nagy jelentőséget tulajdonított a rendezvénynek, mint a magyar demokratikus kultúra kezdetének, mert mint mondta: hagyományaink közül eddig hiányzott a nyílt párbeszéd a döntések által befolyásolt lehetőségekről, és a következményekről.
Ez volt a szervezők célja: a Trafó kapcsán újfajta nyilvánosságot kezdeményezni, párbeszéddel hozzájárulni a kortárs művészet helyzetének közös alakításához. A Trafó – hálózatba kötve konferencia a szervezők szándéka szerint folytatódik. Sok információ és energia van már a hálózatban – idő kérdése, hogy működjön is.
A szervezők a fórum után, február 24-én az alábbi levelet juttatták el Bozsik Yvette-nek:
Újabb levél Bozsik Yvette-nek a Trafó konferencia szervezőitől.
Az esemény Facebook oldala a részletes tematikával, névsorral, hírekkel és sajtószemlével szolgál.