Egy vallomással kezdjük: egyik titkos favoritunkról van szó Szíj Kamilla személyében. Olyan következetességgel, aprólékos, mindenre kiterjedő figyelemmel, meditatív tempóban, olyan mesterségbeli kifinomultsággal alkotja, rajzolja, írja életművét, hogy az nemcsak tisztelet érdemlő, de kifejezetten lenyűgöző. Old school grafika, ha úgy tetszik: papír, ceruza, toll, hidegtű. A leheletfinom vonalakból, motívumokból, rizsszemre emlékeztető kis valamikből pedig ténylegesen egy saját univerzum áll össze a szemünk előtt. A művész és a néző saját univerzuma. Közelről kaotikus, messzebbről bámulatos távlatokat mutató rendszer. Az artportal vele készült interjújában Szíj Kamilla ezt mondja: „A geometria egy rendszer, és én is rendszereket építek a kezdetektől fogva, de nem geometriai vagy matematikai törvényszerűségek, hanem szubjektív szabályok mentén. Ezért sem foglalkozom napi vagy aktuális eseményekkel, mert a folyamatosan mozgásban lévő állandó és időtlen leképezése érdekel.” A mozgó időtlenség. Maradjon is így.
Ki? Szíj Kamilla
Hol? Vintage Galéria, 1053. Bp. Magyar u.26.
Mikor? március 30-ig

Pénteken nyílik, de megelőlegezzük: Zékány Dia festő az eddigieket gondolja tovább. Abból merít inspirációt, ami sokakat éppenséggel teljesen szétzilál: a rendetlenségből. A káoszból. Az életünk tereiben minket körülvevő tárgyhalmazból. Holmik, cuccok, dolgok, amiket használunk vagy használtunk, aztán otthagytuk őket, ottmaradtak, hevernek, felhalmozódnak, eluralkodnak. Zékány Dia ebben rendszert lát, a tárgyhalmazban egy adott személyre jellemző jegyeket fedez föl. Bennünket fest, amikor a rendetlen környezetünket festi. És ne feledjük el: miközben a képei a szó legjobb értelmében szórakoztatóak, festészetileg is izgalmas problémákat fogalmaznak meg. A perspektíváról, a véletlenről, a komponálatlanság látszatáról. Az itt látható véletlen ugyanis nem véletlen.
Ki? Zékány Dia
Hol? Ateliers Pro Arts / A.P.A Galéria, 1088. Bp. Horánszky u.5.
Mikor? márc.9. – ápr.6.
„A lesajnálás, kizárás, leminősítés elitista stratégiái kéz a kézben járnak a hatalomkoncentráció rendkívüli egyenlőtlenségeket teremtő felépítményével, amelyben a kevés számú oligarcha áll szemben a 99% „maradék” tömegével. A „leértékelt életek” – a lumpenek, a menekültek, a hajléktalanok, a „haszontalanok”, a „máshogy gondolkodók” – nem illeszthetők be problémamentesen ebbe a „rendbe”, amelynek fenntartása éppen az ő kívül tartásukból feltételezett” – szól a kiállításhoz fűzött szöveg. Péli Barna generációjának egyik legfontosabb szobrásza. Az ebben a műfajban alkotóknak nincs könnyű dolguk: a szobrászat hosszú ideig nem volt „trendi”, és valljuk be, elég kevés életjelet is mutatott. Péli szobrászata azonban nagyon is eleven, horrorisztikus esztétikája nagyon is antropomorf, ezek az alakok nagyon is mi vagyunk. A leértékeltek, megalázottak és megszomorítottak.
Ki? Péli Barna
Hol? Horizont Galéria, 1066. Bp. Zichy J.u.32
Mikor? ápr.4-ig
A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni című sorozat része, és w. Horváth Tibor A fák soha nem híznak el, de mi van a bimbókkal? című kiállításán készült a Jurányi Galériában. Fotó: Erdei Krisztina