A Műcsarnok előterében kéken pislákoló fények alatt vehetjük meg a jegyünket. Tommi Grönlund és Petteri Nisunen lámpainstallációja felkészít minket a hideg és steril északi utazásra: a kiállítótérben a Nordic Art Show 2006, vagyis a skandináv országok kortárs művészetének válogatott tárlata látható.Utoljára éppen száz évvel ezelőtt, 1906-ban láttunk vendégül – ilyen nagy számban – északi képzőművészeket fővárosunkban. A mostani kiállítás egyik finn résztvevője, Sara Jordenö utal is a korábbi eseményre: egy kis sarokinstallációban felvonultat három művet a Szépművészeti Múzeum akkori vásárlásaiból. A decens századelős festmények és a kortárs alkotások összevetéséből egy másodperc alatt lemérhető a modern művészet változásának irama! A Nordic Art Show-n a biennále-kompatibilis, antiklasszikus technikákat alkalmazó, neokonceptuális művészet a kizárólagos szereplő. A szülőrégióról, Skandináviáról gyakorlatilag semmit sem tudunk meg – de hát ez a globális irányzatokhoz való igazodás szükségszerű velejárója! A kurátorok nem a kilencvenes évek közepén induló skandináv őrülethez kapcsolódtak, hanem inkább a friss trendek kialakulását kutatták. Mégpedig sikeresen: a tárlat steril és professzionális, nemzetközi színvonalú, meggyőzően csavaros. Bár az igazán katartikus csemegék hiányoznak, a felkészült tárlatlátogató kellemes élményekre tehet szert, a szellemi morzsák mellett. Például kalandozhat Jacob Dahlgren absztrakciót mímelő selyemszalag erdejében, meghallgathatja a csernobili evakuációs zóna szonikus sípolását Jacob Kirkegaard segítségével és elolvashatja a G8-at parodizáló M8 (mikroállamok) szöveges dokumentációját, az Ykon-csoport jóvoltából. Sőt, Jesper Just szívfacsaró rövidfilmjéből az is kiderül, hogy a szomorkás és hideg skandináv felszín alatt érző szív dobog.
Műcsarnok
2006. december 8.–2007. február 25.
Rieder Gábor: Álmok égő tájain
A Műcsarnok előterében kéken pislákoló fények alatt vehetjük meg a jegyünket. Tommi Grönlund és Petteri Nisunen lámpainstallációja felkészít minket a hideg és steril északi...