Bár a Stúdió jövője a kormányzati reformcsörte következtében – sok más non-profit kulturális intézményhez hasonlóan – bizonytalanná vált, kiadja a jelszót: Avanti! Ahogy az egy ilyen avantgárd szemléletű szervezethez, mint a neokonceptuális progresszióra kiélezett FKSE, illik, előre menekül. A csodafegyvert azért még nem találta fel – az olasz cím csak a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület legújabb tagjainak kiállítását fedi. A két részes bemutató első szekciójában a 15 új stúdiós művész első felével ismerkedhet meg az ifjonti tűzre éhező nagyérdemű. A válogatás próbál egyensúlyt tartani a tradicionális technikák és az új médiumok között, miközben igazodik a Stúdió anti-klasszikus fősodrához is. Kozma Éva egy meditatív video-levélváltást állított ki, Péterfy Ábel filmszakkörös ízű szocio-etűdöket, a svéd Maria Arnell pedig több, női testtel foglalkozó, konceptuális állókép-sorozatot. A klasszikus műfajok közül mindenek előtt Czene Mártát kell megemlíteni, a maga mikroszkopikusan naturalista olajfestményeivel, valamint Miklós Hajnal fotórealizmus és posztimpresszionizmus között egyensúlyozó portéit. Detkovics Anikó metafizikus kisugárzású vöröstégla-szobrai némiképp talán kilógnak a Stúdió profiljából, nem úgy, mint Szabó Klára Petra szórakoztató szuperhős-önarcképei vagy Rutkai Bori neodada szellemében fogant horgolt figurái, esetleg a piros fonalat vérző, drasztikus sajtreszelője. Az „Avanti” tagbővítés szempontjából valóban előrelépést jelent – miközben a tárlat tanúsága szerint a Stúdió szellemisége meg nem alkuvóan következetes.
Stúdió Galéria
2007. január 9.–2007. január 18.
Rieder Gábor: Avanti!
Bár a Stúdió jövője a kormányzati reformcsörte következtében – sok más non-profit kulturális intézményhez hasonlóan – bizonytalanná vált, kiadja a jelszót: Avanti! Ahogy az...