A francia állam a nyolcvanas évek elején alapította meg a regionális kortárs képzőművészeti alapot, a FRAC-ot. A több mint húsz alegységgel működő gyűjtemény-hálózat rövid időn belül a kortárs képzőművészet egyik fő motorjává és mecénásává vált, miközben sikeresen bontotta meg Párizs nyomasztó kulturális hegemóniáját.
A Frac-intézmények rövid határon túli turnéi több ízben is érintették már Magyarországot. Utoljára a Műcsarnokban mutatkozott be a Languedoc-Roussillon-i kollekció. Most a Loire-vidék Frac-gyűjteménye teszi tiszteletét hazánkban, méghozzá egyszerre két helyszínen, a Ludwig Múzeumban és a Francia Intézet kiállítótermében. A válogatás a kortárs művészet friss szellemű, anti-klasszikus és fiatalos irányzataira helyezi a hangsúlyt. Andy Warhol neve inkább csak reklám-szempontból került be az anyagba – a tárlaton egy tenyérnyi polaroid-felvétele szerepel csupán. A hangsúly a sztár-szereptől messze álló, de megbecsült fiatal és középkorú alkotókra esik. A sokszínű anyagot a klasszikus technikáktól ódzkodó neokonceptuális szemlélet fogja össze. Bár Fabrice Hyber kiállított egy vörös rúzzsal bevont, valódi festményt is, felhívva a figyelmet a franciák új keletű festészet-ellenességére, sokkal jellemzőbb az orosz származású Olga Boldyreff hozzáállása. Boldyreff egy apró, orsószerű gyerekjátékkal, az ún. tricotinnal szövi meg narancssárga fonalait, amikből különböző sziluett-ábrákat szegez fel a falra. Régis Perray pedig egyenesen visszájára fordítja az alkotási folyamatot, amikor graffitiket távolít el a közterekről. Persze akad politikum is, finoman, udvariasan, nem ellenszenvesen adagolva. A lengyel Wodiczko például fejre szerelhető, magától beszélő képernyőt gyárt az emigránsoknak és többfunkciós kis kocsit a hajléktalanoknak. A litván Narkevicius pedig egy szovjet időkből itt maradt legendás erőmű múltját idézi meg dokumentumfilmje kockáin. A színvonalas válogatás mellé pontos és informatív magyarázó kiadvány is jár, ami eligazítja a francia színtéren járatlan hazai tárlatlátogatót is. A Loire-vidékről érkező műveket a Ludwig elegánsan keverte bele saját állandó kiállításába, a hasonló a hasonlónak örül elvét követve.
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum és Francia Intézet
2007. január 19. – 2007. március 11.
Rieder Gábor: Az érzékek mértéke
A francia állam a nyolcvanas évek elején alapította meg a regionális kortárs képzőművészeti alapot, a FRAC-ot. A több mint húsz alegységgel működő gyűjtemény-hálózat rövid...