Állatszobrász – kevés gyanúsabban és régimódibban csengő kategória létezik a kortárs művészeti diskurzusban. Az okok a régi szalonművészethez vezetnek. A lassacskán lépdelő, konzervatív (köztéri) szobrászat és a mindenkori avantgárd mögött loholó kísérleti plasztika között gyakorlatilag ma már nincs átjárás. Pláne nincs az idősebb generációk számára, akik még Lenineken gyakorolhattak a Főiskolán és mintázhattak felszabadulási emlékműveket a rendszerváltás előtt.
A hetven felé közeledő, népszerű szobrász- és éremművész,
Csíkszentmihályi Róbert is hasonló láthatatlan szellemi karanténba
került: kisbronzai egy fiatalos kiállítótérben groteszk
giccs-paródiának tűnnének, az idősebb nemzedékek nem-avantgárd
alkotóiból szemezgető Ráday Galériában viszont megfáradt kereskedelmi
szobrászatnak. Tegyük hozzá: teljesen igazságtalanul. Csíkszentmihályi
kortalan Aesopus-tanítvány, picinyke bronz szobrain állatok öltenek fel
emberi vonásokat, illetve inkább emberek válnak állatszerűvé. Nem
bestiális torzszülöttekké, hanem kedélyesen adomázgató
állatkarakterekké. Nem szürreális módon, hanem finom humorral és bölcs
iróniával átitatva, magától értetődően, mint a nem csak gyerekeknek
készített rajzfilmek hősei. Ilyesmi lenne a Shrek, ha öntőműhelyben
animálnák a mesefigurákat, nem számítógépes grafikusstúdiókban. Vagy
talán nem is a Shrek, hanem inkább egy térben és időben jobban
hozzáillő hazai klasszikus, a Doktor Bubó. A macskalány kényeskedően
tartja vékony nyakát formás mellei felett, a parlagi sas öntelten mered
a végtelenbe, a ráncos bőrű teknősprofesszor szellemesen okoskodik, a
felfuvalkodott béka teli tüdőből fújja a tubát, a vadházasság szarvasai
sokat sejtetően összehajolnak, az oroszlánfejű öregúr pedig belesüpped
önnön kevélységébe. Csíkszentmihályi precíz akadémikus tudással és mély
emberismerettel mintáz, húsz-harminc centiméter magas bronz szobrocskái
semmivel sem mondanak kevesebbet a világról, mint egy társadalmilag
elkötelezett kortárs videó. De megfoghatóbb és kedélyesebb a
humanizmusa.
Ráday Galéria
2008. november 6. – 2008. december 7.
Rieder Gábor: Csíkszentmihályi Róbert
Állatszobrász – kevés gyanúsabban és régimódibban csengő kategória létezik a kortárs művészeti diskurzusban. Az okok a régi szalonművészethez vezetnek. A lassacskán lépdelő,...