A térség egyik meghatározó barkácsáruházát, a Baumaxot birtokló osztrák Essl-család klasszikus polgári mecenatúrát folytat. Karlheinz Essl kereskedelmi tanácsos úr és felesége Prof. Agnes Essl asszony évtizedek óta gyűjti a kortárs művészek alkotásait. Nyolc évvel ezelőtt Klosterneuburgban alapították meg saját kollekciójuk önálló múzeumát, 2005-ben pedig útjára bocsátották a művészhallgatókat támogató Essl-díjat.
A közép-európai országok művészeti akadémiáin tanuló, tehetséges diákok számára kiírt pályázat jelentős pénzadománnyal és kiállítási lehetőséggel jár. A műkedvelő közönség számára ez utóbbi bír nagyobb jelentőséggel. A két évente kiosztott Essl-díj idei magyar nyertesei ugyanis (további hat kiválóan szereplő diákkal együtt) a budapesti Ludwig Múzeum termeiben mutatkoznak be. A tárlaton szereplő tíz képzőművész megnyugtatóan konceptuális, magas színvonalat képvisel. A fődíjat elnyerő Albert Ádám fehér zománclapokra nyom hétköznapi életből elcsent piktogramokat, példás profizmussal. A fotók tanúsága szerint az utcai környezetben is kipróbált magyarázó ábrák, minden vizuális egyszerűségük ellenére, inkább összezavarják a jelentést, mint letisztázzák. Például a realprivacy felirat és egy labirintus-rajzolat tábláját Albert egy valódi biztonsági kamera alatt installálja, tetszés szerinti szintig összezavarva a zsugorodó magánélet és a Nagy Testvér viszonyrendszerét. A második helyre befutott Horváth Dániel a klasszikus festészetben utazik, műanyag játékokat, legó fát és fröccsöntött lovaskatonát fullaszt ködös sfumatóba, összeházasítva a gyerekkori nosztalgiát a tömegtermelés feletti búsongással. A két különdíjas nyertes a fotórealista festészet határait tágítja ki, Sipos Eszter a mintás retró-hangulat, Kiss Miklós pedig a metaforikus elbeszélés köré szerveződő installáció irányába. A díj nélkül maradt – de kiállításra feltétlen érdemes – fiatal képzőművészek a klasszikus műfajokon kívül tevékenykednek. Tarr Hajnal például apró műanyag bárányok (miniatűr Dollyk) százaival árasztja el a kiállítótermet, Deli Anett az aranyflitteres retikültől a világoskék, plüss vécé-szőnyegig összeépíti a barbie-világ apoteózisát, Orbán Gergely Kristóf pedig a herceg és a keleti királylány találkozását formálja meg többméteres és egész kicsiny, csak az igazán kíváncsiak számára feltáruló papírformátumban.
Ludwig Múzeum
2007. április 20. – 2007. május 20.
Rieder Gábor: Essl-díj
A térség egyik meghatározó barkácsáruházát, a Baumaxot birtokló osztrák Essl-család klasszikus polgári mecenatúrát folytat. Karlheinz Essl kereskedelmi tanácsos úr és felesége...