A társadalomért tenni
kész alkotások mostanában teljesen eluralták a konceptuális színteret. Az éppen
aktuálisnak tűnő szocio-filozófiai szövegeket szajkózó kortárs művészet mellett
kicsit háttérbe szorult az egyetemes lételméleti problémákkal viaskodó, érzéki
konceptualizmus. Szerencsére nem teljesen, az egy éve megnyitott Viltin Galéria
például jó érzékkel válogat a fogalmi ihletettségű, vérprofi és progresszív,
mégse szamizdat-ízű mezőnyből.
Legújabb páros kiállításának a középpontjában a fény
misztikus és közösségi értelmezése áll. Az ezredfordulón végzett Baditz Gyula
finom szeretettel dolgozza meg a fa felületét. A szálkásan érdesre rovátkolt
organikus idomokat gondosan bevilágítja, hogy jól érvényesüljön a fali reliefek
és az óriás térplasztikák domború teste. Még misztikusabbak a decens
acélmedencékben installált munkái. A melegítés hatására a selymesen barnás
fényű méhviasz fodrozódva áramlik a fémtálcán, hol megszilárduló, hol felolvadó
rózsaalakzatot hagyva maga mögött. Mintha a teremtő ősrobbanás lassított
felvételeit néznénk. Közben egy másik medencében ezüstszemcsék vándorolnak a
vályú egyik végéből a másikba, különböző organikus sejtformákba rendeződve. De
faragott egy fatojást is, amibe belekukucskálva egy kis fénysugár mozgását
tanulmányozhatjuk. Ennek a párdarabja Bölcskey Miklós madarakat fotózó
kerámiagömbje. Az alkimista szimbolikát hordozó nyersanyagokkal dolgozó Baditz
Gyulához képest a másik kiállító, Bölcskey hétköznapias, közösségi művészetet
művel. De a végeredmény nála is sejtelmes és misztikus: felvételein Jéna
városmagjának modern felhőkarcolói és középkori épületei sorakoznak lágy
sfumatóba úszó kubista síkokba tördelve. Mint egy ködfüggönyre írt klasszikus
avantgárd városkép-sorozat – így fotóztak volna a futuristák, ha ismerték volna
a színes fényképezőgépet. Bölcskey egy kétszáz négyzetméteres fekete
fólialappal járja a világot. A public art eseményként megrendezett fotózásai
alkalmával felveri a sátrát, egy kis lyukon beengedi a sötét lepel alá a
külvilág derengő képét, ami a camera obscura elve alapján kivetül a belső
térbe. Ezt a látványt rögzíti a lelkes közönség segítségével,
papírzsebkendőkre, füstre vagy éppen ezüstös fényérzékeny lapokra. Csoportos,
nyílt színi fénymágia.
Viltin Galéria
2009. október 28 – 2009. november 28.