A hazai neoavantgárd fotográfia jól szerkesztett, gazdag merítésű és teljességre törekvő válogatása tölti meg a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházának termeit. Az anyag Szilágyi Sándor most megjelenő kötetének gyűjtését és felosztását követi. A fő hangsúly a hetvenes évekre esik, a conceptual art virágkorára. (Az időbeli határok: 1965 és 1984.)
Szerencsére a tautologikus, Joseph Kosuth nyomában járó, művészet definícióját kereső, mára lassan semmitmondóvá kopott „konceptek” hiányoznak. Kivéve pár működőképes projektet, Perneczky Géza szellemes pingpong-labdáit, a tükröződő ART felirattal vagy St.Auby Tamás művésztípusokat elemző fotó tablóját, ahol a szobafestő-művész ugyanúgy résztvevő, mint az afrikai éhező-művész vagy a gépfegyveres radikális-művész. A válogatás nem a hetvenes évek közhelyeit melegíti fel, felengedve a nosztalgikus emlékezés zsilipjét, hanem elvont sorvezetők mentén tudományosan katalogizál. Szilágyi olyan fejezetcímeket alkalmaz, mint a Szekvenciák (például Haris László egyetlen utcasarokról készített több száz felvétele) vagy a Fényrajzok (Erdély Miklós villanófényben félig eltűnő önarcképe), esetleg a Térrekonstrukciók (Hámos Gusztáv mértani testté rendezett Madárház-felvételei). A 31 művész fotóiból összeállított kiállítás összegyűjti a korszak karakteres és meghatározó főműveit. Láthatjuk Türk Péter tablófotókból összemontírozott vizuális „osztályátlagát”, Jokesz Antal csípőből ellőtt, ijesztően találó utcai életképeit, Erdély Miklós egy-két filozofáló alkotását, Hajas Tibor megrázó Húsfestményeit, Pauer Gyula egyik pszeudo-akciójának dokumentumait és Vető János számtalan fotós kísérletét. A mostanában sokat szerepeltetett „klasszikusok” mellett, felbukkan pár izgalmas és ritkábban látható művész is, például Stalter György, lázadó önarcképeivel (az egyiken úttörőnyakkendő takarja el szemeit és a fényképezőgép lencséjét) vagy Török László, a vintázs fotóműfajokat parafrazáló felvételeivel. Körültekintő felmérés és hangsúlykijelölő válogatás a mára művészettörténetté érett neoavantgárd fotográfiáról.
Budapest Galéria Kiállítóháza
2007. június 28. – 2007. szeptember 16.
Rieder Gábor: Formabontók
A hazai neoavantgárd fotográfia jól szerkesztett, gazdag merítésű és teljességre törekvő válogatása tölti meg a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházának termeit. Az anyag...