A pepita mintás
szobafestő kezéből kihullt az ecset, lezuhant a létráról (fekete és fehér
vödrével együtt), s nyakát szegte. Kicsiny Balázs szoba méretű installációjával
először a debreceni Kis magyar pornográfia című tárlaton találkozhattak a
kiállításjárók.
A rendszerváltásra reflektáló kortárs mezőnyben ez a munka
egyértelműen politikai aforizmaként működött: a csak fekete-fehér kategóriákat
ismerő művészek kora lejárt, szükség van már a teljes színpalettára, vagy
legalábbis egy érzékenyebb szürke skálára a valóság visszaadásához. Ugyanez az
egyszerű installáció egy budai bevásárlóközpontban egész másképp működik. A MOM
Park egyik széles lépcsőfordulójában felállított mű most a hétköznapi vásárlók
arcára csal mosolyt. A messziről szürke kubusnak tűnő építménybe mind a négy
oldalról egy-egy fehér ablakon keresztül lehet benézni. Ajtó nincs, de a
fehérre mázolt nyílásokon keresztül jól látható a fekete-fehér kockás fal, a
felbillent létra, a két kiömlött festékes vödör és a földön heverő, pepita
színű, kitömött bábú. A mennyezetről lógó csupasz izzó furcsa kontrasztot alkot
a pláza villogó karácsonyi girlandjaival. A pepita helyiségben elhalálozott
bábú, itt, a konzumálás templomában sokkal elvontabb jelentést kap, inkább a
halál nyers, fekete-fehér tényével sokkolja a vásárlókat, mint a szürke
ideológiai tónusok lehetséges hiányával. De Kicsiny Balázs esetében egyértelmű
metaforikáról sosem beszélhetünk! A középgenerációs művész – a kilencvenes
évekbeli konceptuális színtér nagy különceként – sajátos szimbólumvilággal
dolgozik, amit vizuális emlékek összecsengéséből épít fel. Ahogy az az
installációhoz mellékelt szövegből kitetszik, a pepita szobát többek között a
Westminster-apátság egyik 16. századi sírépítménye ihlette. Erzsébet királynő
kancellárjának, Henry Careynek (aki a rossz nyelvek szerint VIII. Henrik
balkézről született sarja volt) díszes késő reneszánsz kőkoporsóját ugyanis
fekete-fehér sakktábla-mintás márvány inkrusztáció borítja. Egy másik
kézenfekvő párhuzam a közeli Pimlico-negyed 1930-as években épült pepita kockás
lakótelepe. De ezek csak egy vizuális ihletlánc ősképei, a pepitaságba belehalt
szobafestő magáért beszél, múzeumban és plázában egyaránt.
Park Galéria (MOM Park)
2009. december 17.– 2010. május 27.