A fiatal, de már több rangos hazai sajtós díjjal büszkélkedő Kovalovszky Dániel fényképeit mutatja be a Raiffeisen Galéria. Kovalovszky a klasszikus humanista sajtófotózás örököse: az arányosan komponált felvételei középpontjában mindig az ember áll.
Nem a sorstépázta, szánnivaló páriák a lelkiismereti reflexeinket elbágyasztó híradásokból, hanem a lényegtelenségében is eszményi rangra érdemes Ember – aki akár a nagy kezdőbetűt is megérdemli. A most kiállított egyik portrésorozatán az Ódry Árpád Művészotthon hajlott korú nyugdíjasai jelennek meg, szigorúan szemből fotózott színes portrékon. Nevük már nincsen, az öregség mindenükből kiforgatta őket, maradt a nagy keretes szemüveg, a minden reggel újrarajzolt szemöldök, a virágmintás olcsó blúz és a kiérdemesült Adidas-melegítő. No meg az öntudatos tekintetek, amik a másik arckép-ciklusban is megjelennek, egy egészen más szociológiai közegben: a Csepel Művek munkásainál. Csak ott nem a rezge művészemlékekről vallanak a zsíros hajtincsek, a piszkos ingnyakak, az elrongyolódott baseball-sapkák és a valódi Lombroso-homlokok között. Hanem a műszak súlya alatt is megmaradó örök emberi lényegről. Amit nem vehetnek el a Novi Pazar-i Szandzsák lakósságától sem, akikről Kovalovszky a harmadik – immár fekete-fehér – fotósorozatát készítette. Szandzsák igazi balkáni provincia, évszázados ütközőterület a pravoszláv szerbek és a muszlim bosnyákok között. (A 2006-os világpolitika döntés most éppen felosztotta Macedónia és Szerbia között.) Kovalovszky képriportjában a végtelen csúcsok között élő őslakósok a főszereplők, feketén-fehéren, kusturicai kellékek és szabadságtoposzok között. Az öreg Mercedes-taxi amerikai emigránsokat szállít a legelő közepén, a patakban rozsdálló autóroncs felett fiatal fiú ugrik át, hegytetőn gyerekek rúgják a focilabdát. És persze ott vannak a helybeliek, akiknek konok tekintete felér egy humanista hitvallásával. Aki a hegyvidék rojtos, balkáni nyomorára kíváncsi, annak ott van Dezső Tamás szintén kiváló Szandzsák-sorozata. Kovalovszkynak a szívmelengető szépre van szeme.
Raiffeisen Galéria
2007. július 2.–2007. augusztus 26.