Narancsos kockás nőalak előtt gyermekrajz-szerű vonásokat hordozó férfifej, körülötte felirat: Et in Arcadia Ego. Magyarán: Árkádiából jöttem én is. (A közkeletű értelmezés szerint: én is a művészet birodalmából származom.)A Látomásos realizmus című tárlaton bemutatott narancssárgás Sugár Gyula festmény – mintha felkiáltójel lenne a cím végén – helyet követel az elfeledett figuratív életműveknek a manapság felkapott realizmustörténetben. A kiállított kilenc festőművész oeuvre-jének súlypontja a huszadik század derekán túlra esik; ekkor alkottak félig titokban, remeteként elvonulva, határon túl, vidéki magányban vagy csak egyszerűen a kortársak által el nem ismerve. (Egyedül Román Györgynek jutott ki egy kis kósza hírnév.) A párthivatalnokok szerint moderneskedők voltak, a neo-avantgárd éllovasainak viszont bűnösen figurálisak. Stiláris gyökerük a két világháború közötti modernizmusig ér vissza, annak is a kevésbé radikális másodvonalához, a Párizsi Iskola szürrealizmusához. Amibe bele lehetett zsúfolni mindenféle szenvedést, emberi panaszt, tragikus jajszót – némán és titokban. Julian Akadémia, Gresham-kör vagy csak egyszerűen a posztnagybányai tanok a főiskolán. Sokféle képzés, sokféle életút, sokféle helyszín, a festményeket mégis összefogja a hatvanas évek hangulata, a rajzos, primitív figurák, a vadul kent festék expresszív görcsei és a tündérmesék tragikus világa. Ezen beül mindenkinek megvan a saját univerzuma: Jánossy Ferenc bábszínházba illő kosztümös figurákkal játszatja el karneváli utazásait, Bolmányi Ferenc az absztrakció határára sodródó látomásokról mesél képein, a hányatott életű animációs, Kovásznai György szürreális magánbirodalmat épített festményeiből, a kassai Jakoby Gyula falusi groteszkeket vetett vásznaira, míg Sugár Gyula mondén, nagyvárosi nőalakokkal igézi meg nézőit. Az egység mégis kézzel fogható, s ez vagy a kiváló válogatás vagy a korszellem eredménye. Egy hangsúlyos „látomásos realizmus” fejezetnek helye lehetne a művészettörténetben, valahol a Paizs-Goebel, Anna Margit és Kondor Béla által határolt háromszögben.
Budapest Galéria Kiállítóháza
2007. május 18.–2007. június 24.
Rieder Gábor: Látomásos realizmus
Narancsos kockás nőalak előtt gyermekrajz-szerű vonásokat hordozó férfifej, körülötte felirat: Et in Arcadia Ego. Magyarán: Árkádiából jöttem én is. (A közkeletű értelmezés...