A bolgár származású, de Bécsben élő Mara Mattuschka kísérleti filmjeivel vált az osztrák képzőművészeti színtér megbecsült szereplőjévé. Mattuschka a korai, fekete-fehér, montázsokat és animációkat is használó, avantgárd kísérleti filmezésből és a bécsi akcionizmus kegyetlen testhasználatából építkezik. A Knoll Galéria viszont legújabb olajfestményeit mutatja be Budapesten, Prima vera icona címmel. Mattuschka vásznai sokkal kevésbé felforgatók és vakmerőek, mint a rövid, experimentális filmjei, bár ezeken is saját személyiségének torzító feltárására vállalkozik. A közepes méretű festmények egyetlen modellje a művész saját maga: Mattuschka vörös boával a nyakában, kanapén ülve, esernyővel hadonászva, furcsa balett táncot lejtve, megsokszorozva, férfivá átlényegülve stb. A perspektíva szigorúan felülnézeti, a bolgár művésznő belebámul a fölé függesztett fényképezőgépbe, hogy a hatalmas feje alatt egész csenevésszé zsugorodjon össze meztelen teste – mint az emós kölykök netre feltöltött fotóinál. Mert Mara Mattuschka a selymes fényű, gördülékeny realizmussal megfestett portréiban elsősorban a kamerára, illetve a kamerás látásmódra épít. Egészen eltorzítja saját arányait, és bár a műfaj szerint aktképeket készít, gondosan kiirtja festményeiből az erotikát, rövid hajával, férfias arcélével és tágra nyitott szemeivel inkább egy félig bolond androgünnek tűnik. Igaz, a címben szereplő „vera icona” a krisztusi arcmás „igaz képmásának” női végződéssel ellátott transzformációja, vagyis Mattuschka külön kihangsúlyozza nemét. Közben stílusában az olyan germán macho-festőket idézi meg, mint Max Beckmann vagy Otto Dix. Nem könnyű kiigazodni rajta: rideg, precíz, idegesítően mániákus, nem tűnik mindig beszámíthatónak, de van benne valami delejes intelligencia.
Knoll Galéria
2008. április 3.–2008. május 31.
Rieder Gábor: Mara Mattuschka
A bolgár származású, de Bécsben élő Mara Mattuschka kísérleti filmjeivel vált az osztrák képzőművészeti színtér megbecsült szereplőjévé. Mattuschka a korai, fekete-fehér,...