A sajátosan közép-európai, óvatos modernizmus színvonalas, de nem túlságosan felkapott alkotóira összpontosító Aulich Art Galéria most három művésznővel rukkolt elő. Mózes Katalin, Makó Judit és Rajnai Moni kiállított munkái igazodnak a galéria profiljához, bár nem kötődnek olyan erős szálakkal a hatvanas-hetvenes évekhez. Mózes Katalin például inkább az Európai Iskola örökösének tűnik. Az anti-formalista absztrakció és a kulturtörténeti szimbolika a Bálint Endre–Korniss Dezső-féle hagyományfolyam végére állítja. Olajfestmény-alapú munkáin imádságos könyvek megsárgult lapjai és applikált, régi fotók jelennek meg a magánmitológia erőterét körberajzoló festett könyvek, mérlegek és hajók között. Mózes Katalin öntudatosan belakta és saját képére formálta ezt a művészettörténeti örökséget. Makó Judit viszont inkább a szürrealizmus tájáról keresi előképeit – már, ha egyáltalán törődik az ilyesmivel. Zárt festménysorozatán a saját maga teremtette jellegzetes motívumok alakulnak át egymásba. A színpad egy szürkés asztalka, ahol a portré – a metamorfózis során – lehet váza vagy éppen sótartó is. A motívumok gesztus-szerűen megdolgozott, göcsörtös, szürreális felszíne elüt a háttér oldottan felfestett felületétől. A harmadik művésznő, Rajnai Moni festményei már sokkal több kapcsolatot ápolnak az ezredforduló fiatalos stíluspreferenciáival. Rajnai a szabad ég alatt fest, hatalmasra duzzasztott növénycsendéleteket. A fűben érett birsalmák mosolyognak, hatalmas sütőtökök kínálják lédús belsejüket, az óriás eprekből kicsurran vörös nedv. Ínycsiklandozó látványfestészet, ellenpont a másik két alkotó elmélyültebb, önelemző munkái mellett.
Aulich Art Galéria
2007. július 16.–2007. augusztus 23.
Rieder Gábor: Mózes Katalin, Makó Judit és Rajnai Moni
A sajátosan közép-európai, óvatos modernizmus színvonalas, de nem túlságosan felkapott alkotóira összpontosító Aulich Art Galéria most három művésznővel rukkolt elő. Mózes...