A művészet alaposan összeszerelt gépezetében az egyes alegységek jól körülhatárolható feladatkört látnak el. Amit alkalomadtán – a gépezet törvényszegő mentalitásából fakadóan – át is léphetnek. Az egyik legdivatosabb határsértés jelenleg a legfrissebb pozíció, a kurátorság körül zajlik, amit művészettörténészek, művelődésszervezők, galériások és alkotók egyaránt birtokolni szeretnének.
Egy másik klasszikus határátlépés a ”70-es években, egészen pontosan a konceptuális művészet idején virágzott. Ekkor a teoretikusok kalandoztak el az elvont nyelv és a formai gondatlanság miatt számukra is művelhető koncept art birodalmába. Ez a gyakorlat még napjainkban is tovább él, az egyik alternatív kiállítóhely (Reaktor) például jelenleg éppen kurátorok és művészettörténészek neokonceptuális alkotásaiból mutat be egy válogatást. A Vintage Galéria viszont a határsértők klasszikusához, Perneczky Géza ”70-es évekbeli munkáihoz nyúlt vissza. Perneczky az Aczél-kor és a neo-avantgárd különös figurája, botrányosan őszinte kritikus és elégedetlen emigráns, aki a legelemibb határt is átlépve műalkotásokat hozott létre – teoretikusként! A sajátos életpálya eredményeképpen a Kortárs Művészeti Lexikon művészettörténészként és képzőművészként is jegyzi. Concepts like Commentary című fotósorozata a konceptuális művészet kosuthi hagyományát folytatta, ahol a műalkotás a művészet belső, fogalmi (ha tetszik, l”art pour l”art) természetét faggatja. Perneczky felvételeinek leggyakoribb eleme az „art” felirat. Ezt festi pingpong-labdára, pitypangra, erdei gombára vagy akár tyúktojásra. Az Ötlet (vagyis a konceptuális művészet rúgója, lényege, kvintesszenciája) csak kommentár, magyarázat a művészet mibenlétéhez. Perneczky egyszemélyes művészete találékony, szűkszavú, lényeglátó, ugyanakkor minden egzaktsága mellett érzékeny és lírai. Legszebb sorozata talán a szappanbuborék-projekt, amikor az ablakra visszafelé felírt „art” szó olvasható tükörképe jelenik meg az átlátszó, bármikor elpattanó-elenyésző buborékok felületén. A művészet nemcsak kommentár, a művészet hiúság is – sugallja a szimbolika. És talán nem tévedünk nagyot, ha azt gondoljuk, a kiállító teoretikusokban is mindig ott lappang egy szemernyi hiúság.
Vintage Galéria
2007. május 15. – 2007. június 8.
Rieder Gábor: Perneczky Géza
A művészet alaposan összeszerelt gépezetében az egyes alegységek jól körülhatárolható feladatkört látnak el. Amit alkalomadtán – a gépezet törvényszegő mentalitásából...