A ”66-os stúdiós kiállítás már rég történelem. Művészettörténelem. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója a szocialista realizmus őreinek figyelmét kijátszva 1966-ban is megrendezte szokásos éves kiállítását. A tárlaton egymás mellett szerepeltek a hivatalos irányzatok képviselői és a friss nyugati trendeket követő alkotók.Utoljára ilyen sokszínűséget az 1957-es Tavaszi Tárlaton láthatott a közönség. Lett is skandalum: a vezetőséget eltávolították és ellehetetlenítették, a következő évi kiállítás zsűrizését pedig visszautalták a Lektorátus hatáskörébe. De a szellemet nem lehetett visszagyömöszölni a palackba: 1966-ban menthetetlenül zászlót bontott – a pár évvel később kivirágzó – hazai neo-avantgárd.
Az Ernst Múzeum rendhagyó művészettörténeti csemegével kedveskedik a tárlatlátogatóknak, megkísérelte rekonstruálni a híres Stúdió-kiállítást az eredeti alkotások segítségével. Negyven évnyi távlatából lehet merengeni a korszerűség és az örökérvényűség problémáján. A legizmosabb stílusnak a kubizmus kockarendjéből és a konstruktivizmus geometrikus szerkesztésmódjából kipárolt óvatos modernség tűnik. A tucatnyi kubizáló csendélet a szocreálból és klasszikus avantgárdból kikevert szocmodern magas színvonalú emléke – no meg persze a hatvanas évek ipari-mechanikus szemléletének lenyomata. Mellettük ott találjuk a realizmus új útjait kutató kísérleteket és a vibráló faktúrájú, a naturalizmust fantasztikus képzetekké átlényegítő szürnaturalizmust. Az igazi botrányt persze nem ezek, hanem a nyugati trendek okozták. Bak Imre és
Keserü Ilona organikus absztrakt vásznai vagy Lakner László pop artos festményei. Sőt, láthatunk pár kizsűrizett művet a következő esztendőből! A mostani kiállítás itt lép át a „mi lett volna” történetietlen területére, bár az összevetés érdekes. A kirostált munkák egy árnyalattal vadabbak a korábbi, bennhagyott műveknél: az absztrakt képek még harsányabbak, Konkoly Gyula pop artos képei még botrányosabbak (például a haladó hagyományt, Dózsát dekonstruálja), nem is beszélve a fotókból és applikált tárgyakból felépített Altorjai Sándor műről. Igazi művészettörténeti ínyencfalat!
Ernst Múzeum
2006. szeptember 24.–2006 november 8.
Rieder Gábor: Stúdió ’66
A ''66-os stúdiós kiállítás már rég történelem. Művészettörténelem. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója a szocialista realizmus őreinek figyelmét kijátszva 1966-ban is...