A tágabb értelemben vett kortárs képzőművészetben párhuzamosan élnek egymás mellett a régen indult irányzatok és a frissen született tendenciák: a konzervatívabb iskolák, az újonnan felfedezett élő klasszikusok és az egészen divatos trendek egy nagy egységet alkotnak. Normális esetben.Magyarországon a rendszerváltáskori paradigmaváltás miatt bizonyos stílusvilágok és tematikák szokatlan erővel szorultak ki a köztudatból, a friss nemzetközi trendeket kereső új képzőművészet és a visszafelé megírt neoavantgárd nehezen legyőzhető lobbiereje miatt. Ezzel a megállíthatatlan esztétikai kiválasztódással szállt szembe az Aulich Art Galéria. A tőzsdeügynökségnél elszállásolt kiállítóhelyen most éppen Szentgyörgyi József utóbbi évtizedekben készült festményei kerültek terítékre. Szentgyörgyi művészete ízig-vérig a hatvanas években gyökerezik, de nem a nemzetközi neoavantgárdban, hanem Kelet-Európa nehéz és súlyos művészettörténetben. Bár van benne egy jó adag absztrakt expresszionizmus és pop art is, mégis, az egésznek Kondor Béla archaizáló öröksége ad karaktert. Szentgyörgyi az alapszínekből építkezik, csupa rikító vörös, gyönyörű kék és élénk sárga, de a tarkaságot a riasztóan fekete alaptónus ellensúlyozza. Az expresszíven izgalmasra formált felszínbe helyenként tárgyakat applikál a fehér ingtől kezdve, az újságpapír-kivágásokon keresztül, a feketerigó fészekig. Nem a tárgykultúra popos dadaizmusa vezérli, hanem egy egységes szimbólumvilág megteremtése. Vissza-visszatérő motívumai a szárnyak, a keresztfa, a háromszög és a fészkek. Szentgyörgyi nem cinikus jókedvvel applikál a tárgyak eredendő többértelműségére hagyatkozva, életművének motorja a klasszikus magyar művészattitűd, a bukásra ítélet messianizmus. Saját magát feszíti meg a feketére váló színpaletta közepén, de a megváltás helyett csak a kelet-európai tragikumot érezzük benne. Mint Kondor Béla sötétbe zuhanó angyalainál. Nem csoda, hogy a felszínes retró nem tud mit kezdeni ezzel a drámai örökséggel, hiszen nem lehet rajta könnyedén nevetni, mint a piros műbőrfotelen vagy a táncdalslágereken.
Aulich Art Galéria
2008. május 5.–2008. május 29.
Rieder Gábor: Szentgyörgyi József
A tágabb értelemben vett kortárs képzőművészetben párhuzamosan élnek egymás mellett a régen indult irányzatok és a frissen született tendenciák: a konzervatívabb iskolák, az...