A Tiffany nevet itthon a gyakran harmadosztályú, de nagyon népszerű lámpautánzatok jártatják le. Pedig a 19. század utolsó évtizedében virágzó Tiffany Glass & Decorating Co. a szecessziós üvegművészet csúcsát jelentette.
Egy New York-i ékszerész fia, Luis Comfort Tiffany (1848-1933) alapította a luxusszintű bútorok, díszablakok, mozaikok és lámpák készítéséből meggazdagodott manufaktúra. Világhírű, üvegmozaikos lámpaburái olyan márványos erezetű, opálos üvegekből készültek, amik még a ráeső természetes fénytől is felragyogtak. A cég a Föld minden pontjára exportálta termékeit – többek között Róth Miksa, a hazai szecessziós üvegművesség nagymestere is tőlük szerezte be nyersanyagát. De az Iparművészeti Múzeum jól szerkesztett szecessziós üveg-kiállítása a Tiffany közhelyek helyett elsősorban L. C. Tiffany kevésbé ismert alkotásaira összpontosít. Azokra a gyöngyházfényű, lüszteres vázácskákra, amik kibomló virágkelyhekként nyitogatják kecses szájukat. A növényi díszítéseket a 19. század utolsó harmadában virágzó japonizmus ihlette: aszimmetrikus kompozíciók, a sóvárgóan üres felületeket körbefolyó, tekergő virágminták. A Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeumból kölcsönzött japán lakk dobozkák egyértelművé teszik a stílushatást. De a gyöngéd metálfényű lüsztercsillogás nem Keletről származott! A szivárvány összes színét felvillantó gyöngyházfény a korszak nagy talánya volt. Irizáló fehérüvegeket már Pantocsek Valentin Leó is készített Zahn György zlatnói gyárában 1856-ban, de ugyanezt a fényhatást éri el porcelánban utazó Zsolnay Vilmos híres eozinmáza is. Mégis elsősorban a Tiffany-üvegek tették világhírűvé ezt a delejes csillogást, ami annyira jól illeszkedett a századvég dekadens hangulatához. A tárlat másik sztárja a szecessziós üvegművészet francia mestere, Emile Gallé (1846-1904). Gallé díszvázáin (az Art Nouveau mellett) a historizmus közelsége is kitapintható – erről tanúskodik a gotizáló vagy a perzsa mintás üvege. De Galléra is a japán képzőművészet gyakorolta a legnagyobb hatást, a kígyózó liánok és a dekoratívan szétterülő levelek. (Vagy éppen a hasas vázán mászó háromdimenziós csigák, mint ezt egyik társánál, Auguste Daumnál látjuk.) Az Iparművészei Múzeum századfordulós üvegkincseit felvonultató izgalmas anyagot pár magyar vonatkozású alkotás egészíti ki. Például a már említett Pantocsek-féle irizáló üveg, Sovánka István pár Gallé stílusában készül munkája, Rippl-Rónai mélylila tulipánvázái vagy Róth Miksa Tiffany-üvegből készült ablaka.
2007. május 22.–2007. november 18.
Iparművészei Múzeum