Tzortzoglou Georgios (alias Yorgos) autodidakta képzőművész és zenész. Görög szüleit az ötvenes évek kommunista menekülthulláma sodorta hazánkba, Yorgos már itt nőtt fel és itt vált alkotóművésszé. A Raiffeisen Galériában kiállított festményei a kollázs elvére épülnek: különböző nemű és származású vizuális nyomok összeszerkesztéséből születnek. Yorgos képei egyszerre használja a konstruktivisták merev rendszerét, az archaikus krikszkrakszok mágikus kisugárzását, a vadul felmázolt, enyvszerűen híg festék erejét és persze a kottákat. A kották, partitúrák teszik egyedivé Yorgos kollázsait. Dudorászós képzőművészet – gondolhatnánk, vegyük elő kortárs zenei műveltségünket. Csakhogy: a kották elmosódnak, elkenődnek, gyakran csak negatív nyomatként vannak jelen. Sőt, Yorgos maga is töredelmesen bevallja, hogy a zenében is autodidakta lévén – nem ért a kottaolvasáshoz. A partitúrák számára holt betűk, antikváriumból előbányászott papírroncsok: vagyis képek. (A sok sérülés miatt nem is lenne könnyű eldudorászni őket.) Így csak egy sajátos réteget képviselnek a modern és az archaikus képzőművészet kincsestárából előbányászott gesztusok társaságában. Együtt az olvashatatlanságról szólnak, a roncsolódásról és az elhasználódásról, s az értelemvesztett jelek romjain felépített új, nyers, közvetlen és fiatal kultúráról. Nehéz megállni az asszociációt: igazi mediterrán téma.
Raiffeisen Galéria
2006. március 20.–2006. május 7.
Rieder Gábor: Tzortzoglou Georgios (Yorgos)
Tzortzoglou Georgios (alias Yorgos) autodidakta képzőművész és zenész. Görög szüleit az ötvenes évek kommunista menekülthulláma sodorta hazánkba, Yorgos már itt nőtt fel és itt...