Matthew Marks Gallery, New York
Katolikusként felnőni egy szétesett család tagjának lenni élményét adja az alanynak: minél jobban próbál eltávolodni zűrös rokonaitól az illető, azok annál erősebben markolják. A ministránsfiúból lett művész, Robert Grover műveinek témája a hit paradox természete, még akkor is, ha az erre vonatkozó kérdésekre Grover csak vállvonogatással válaszol és szavak helyett a munkáira mutat. Tényleg, a szavak nem tudnák elmondani a művekben elrejtett liturgikus drámát, rituális mágiát, megfejteni a kincstárrá devolucionált egyház gazdag vizuális szimbolikáját. A kiállítás az abszurditás kápolnájává változtatja a galériát, ahol politika, szexualitás és vallás elegyednek. A fókuszpont természetesen a galéria hátsó falára függesztett krucifix. A keresztet Gober saját nagymamájának keresztjéről mintázta. A keresztre feszített, hat láb magas Krisztus betonból készült, nincs feje és eldobható pelenkák borítják. Mint egy szökőkút nimfája, mellbimbóiból vizet spriccel a padlón elhelyezett medencébe. A vállán rigó ül. Fehér porcelánból újraálmodott műanyag szék a kereszt jobboldalán, a keresztrefeszített karjára dobva sárga kerámiából égetett gumikesztyű. A szék mellett, a padlón gipszből kiöntött, kézzel festett gyertya-izzók hevernek, teljessé téve az unorthodox oltárt. Hungarocellből kivágott, aztán bronzból kiöntött oszloptalpakon a hívők felajánlásai: pelenkászacskók és gyümölcsökkel teli tálak. A sarkokban félig ember, félig fa pogányok viasz-szobrai ólálkodnak. A Brenda Richardson által írt katalógus elmondja ugyan minden kiállított tárgy háttér-történetét, de Gober miszticizmusát legjobban akkor érthetjük meg, ha a kiállítást Zen-koanként szemléljük, addig meditálva, amíg tudatunk túlmélyül az intellektuson.
Robert Gober vízművei
Matthew Marks Gallery, New YorkKatolikusként felnőni egy szétesett család tagjának lenni élményét adja az alanynak: minél jobban próbál eltávolodni zűrös rokonaitól az illető,...