A legnagyobb piacokon számos példa akad arra, hogy élő művészek, akár egészen fiatalok is, már első aukciós szereplésük alkalmával is igen magas árakat érnek el. Olyanokat, amik később galériás áraikat is felfelé húzzák. Szakértők ezt a jelenséget összefüggésbe hozzák egy új, fiatalabb, kevésbé óvatos, nagyobb befektetési kockázatvállalásra hajlandó gyűjtői réteg megjelenésével. Ez a kör szinte mindenütt bővülőben van, de leginkább Kínában erősödött meg.
Az artprice online adatbázis a 2013-as aukciós eredményeket átfésülve igen meggyőző példákat talált a fenti állítások igazolására. Eszerint 2013-ban kilenc olyan művész is akadt, akik már pályájuk legelső aukciós tételével 200 ezer dollár feletti árat értek el. Közülük hat (!) kínai, kettő amerikai, egy pedig Londonban élő kolumbiai. A kínai alkotások mindegyike otthon, de különböző aukciósházaknál kelt el, a többi New York-ban, a Christie’s-nél, illetve a Phillipsnél.
A legmagasabb áron eladott tétel tulajdonképpen kakukktojás, mivel egy drágakövekkel (zafírral és rubinnal) díszített, azaz igen magas anyagköltségű ékszerszoborról van szó. Szerzőjét, az 58 éves Wallace Chan-t is legalább annyira tekintik ékszerésznek, mint képzőművésznek. Baba-perspektíva című friss, 2013-as munkájával mutatkozott be a Sotheby’s Hong Kong-i aukcióján, ahol 799.800 dollárért kelt el. (Az árakat dollárban, az árverőház jutaléka nélkül adjuk meg.) A globális trendekről a többi kínai munkát elemezve sem kapunk képet, mert bár itt már festményekről van szó, alkotóik zömmel a sajátos helyi igényeket igyekeznek kielégíteni olyan művekkel, amelyek a világ más régióiban nem keltenének érdeklődést. Közülük 512 ezer dollárral a 73 éves Li Ruixiang két nőt erotikus pózban ábrázoló, 2006-ban született munkája érte el a legjobb árat. Az 57 éves Li Zenghui kivételével a többi művészt is a hagyományos formanyelv jellemzi, tőle viszont egy optikai trükkökre építő, háromdimenziósnak ható festmény cserélt 212 ezer dollárért gazdát.
Mark Ryden: Méhkirálynő, 2013, olaj, farostlemez, 114.3 x 74.1 cm, © Christie’s Images
Fiatalabbak és számunkra jóval érdekesebbek a legdrágább tételek listáján szereplő többi mű alkotói. Az 51 éves Mark Ryden munkáit sokkal többen ismerik, mint magát a művészt, reklámgrafikusként ugyanis számos könyvborítót – többek között Stephen King regényeihez –, illetve lemezborítót – Michael Jackson és a Red Hot Chili Peppers lemezeihez – is készített. Ugyanakkor a „pop szürrealizmus” egyik vezető, iskolateremtő művelőjének jelentős gyűjtői köre van; galériája, a neves Los Angeles-i Michael Kohn Gallery legutóbb tavaly szentelt neki egyéni kiállítást és munkásságát a Taschen is önálló kötetben mutatta be. Aukciós megjelenése így nem számított váratlannak, csak az ár keltett némi meglepetést: a Méhkirálynő című tavalyi képe a Christie’s-nél becsértékét megduplázva 680 ezer dollárért kelt el.
A Londonban élő Oscar Murillo még csak 28 éves és egyszerre 25 munkával robbant be az aukciós piacra, melyek kivétel nélkül el is keltek. A legjobb áron, 330 ezer dollárért, egy cím nélküli friss absztrakt kompozíció váltott tulajdonost a Phillips-nél, de további 18 alkotás is átlépte a 100 ezer dolláros küszöböt. Az időzítés perfekt volt: a világ egyik legismertebb galeristája, David Zwirner néhány nappal az aukció előtt jelentette be, hogy leszerződött a művésszel és 2014 tavaszán megrendezi első egyéni kiállítását New York-ban.
Lucien Smith: Hobbes, Az esőember és barátom, Barney/A platánfa alatt, 2011, olaj, vászon,
309.9 x 231.1 cm © Phillips
Murillónál is fiatalabb az 1989-ben Los Angelesben született, jelenleg New York-ban élő Lucien Smith, aki kompozícióiban a legkülönbözőbb műfajokat és technikákat ötvözi és röpke néhány év alatt kialakította sajátos képi világát. A piacot figyelő gyűjtők számára jelzésértékű volt, hogy a Forbes 2012-ben már beválasztotta a legígéretesebb 30 év alatti személyek közé a „művészet és stílus” kategóriában. Aukciós bemutatkozását ezért komoly várakozás előzte meg, és 2011-es munkája a Phillips-nél nem is okozott csalódást: 320 ezer dolláros kalapácsáron cserélt gazdát. Érdekesség, hogy a műkereskedelem egyik legnagyobb jelenlegi sztárja, Jean-Michel Basquiat körülbelül ugyanilyen idős volt, amikor első munkája a nyolcvanas évek közepén megjelent az aukciós piacon. Festménye akkor a Murillo és Smith munkáiért kifizetett ár egy százalékáért kelt el; tavaly egyik művéért már csaknem 50 millió dollárt fizettek.
A cikk lejjebb folytatódik.