KIlnec méter magas, 30 méter széles, hatalmas pavilont építettek nemrég a moszkvai Vörös térre, egy tervezett jótékonysági kiállítás helyszínére. A Lenin mauzóleummal szemben egy óriás Louis Vuitton bőrönd, Orlov herceg utazótáskájának gigantikusra nagyított hű mása öltött testet, megdöbbentve a városlakókat és pánikot okozva a hatóságok körében. A kommunista kegyhelyet is lepipáló installációval a 120 éves GUM áruházat kívánta ünnepelni francia luxusbérlője, az LVMH.
Egyesek olyan kortárs művészeti installációt véltek felfedezni a divatbemutatókra tervezett építményben, amely találóan provokál, hiszen az orosz újgazdagok kedvenc márkáját pellengérezné ki, pontosan megragadva – és karikírozva – ezzel a mai Oroszország lényegét. Voltak, akik máris a legnagyobb orosz kortárs művészeti kitüntetést, a Kandinszkij-díjat adományoznák az alkotásnak.
„Ha jól belegondolnak, akkor ez az utóbbi évek legjobb installációja, egy abszolút kortárs művészeti kinyilatkoztatás a modern Oroszországról, és egy szakrális té újragondolása, újraértelmezése” – írta Szergej Medvegyev, a Moszkvai Gazdasági Főiskola professzora, a Forbes orosz kiadásának szerzője. Marat Guelman galerista és politikai művek kurátora hozzátette: „persze vannak olyan szórakoztató párhuzamok is, hogy az LV monogram a Louis Vuitton mellett Lenin Vlagyimirnak is megfelelhet”.
Nem az LV bőrönd lenne az első olyan polgárpukkasztó alkotás, amit komoly díjra jelölnének. Két éve a szentpétervári felnyitható Literinyi híd útburkolatára festett hatalmas férfi nemi szervet (amely a híd nyitásával együtt ágaskodott fel a levegőbe) megalkotó Voina csoportot innovációs-díjra terjesztették fel, tavaly pedig a Pussy Riot aktivista punk zenekar volt esélyes a Kandinszkij-díjra.
Az óriás bőrönd minden esetre nem váltott ki osztatlan sikert a hatóságok és a politikusok körében. A GUM áruház hamar mérlegelte a helyzetet, és nem sokkal a felállítása után elrendelte a pavilon lebontását.