Az idén tízéves Design Hét Budapest minden eddiginél több programmal jelentkezett. A választott tematika – Metszéspontok – pedig lehetővé is tette, hogy olyan, a művészet és a design határterületén mozgó alkotók, csoportok és jelenségek is csatlakozzanak, amelyek a korábbi években ezt nem tették meg. A szilikát anyagok és műfajok iránt érdeklődők is számos eseményt találhattak, ezekből is szinte mind a tíz napra jutott látnivaló!
Török János (1932-1996): Anya gyermekével – háromszögletű tál, 1960
Kivitelező: Zsolnay gyár (Pécs)
A kép forrása: Art loves Design aukciós katalógus
Az Artmagazin, a LOFFICE és a NORAWINKLER&CO szervezésében
Az első napon a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. Andrássy úti márkaboltjában lehetett megnézni a közel 190 éves herendi tradíciókat felfrissítő alkotásokat Meixner Etelka és Tamás Ákos tervezők tolmácsolásában. Másnap a LOFFICE-ban nyílt lehetőség szemrevételezni azokat az október 5-én aukcióra bocsátott tételeket, amelyeknek jelentős része az 1960-as és 1970-es évekből, vagy még korábbról származó kerámia- és porcelántárgy volt. Hasonló múltidéző hangulatot teremtett a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum matériák mentén rendezett kiállítás-sorozata; a kerámia, fém és textil után, idén a szocializmus korszakának üvegei kerültek bemutatásra.
Brilliant by Design – Kortárs cseh üveg és porcelán. A kép forrása: Ponton Galéria – fotó: Fövényi Sándor
Szó szerint kiragyogott a Design Hét eseményei közül a Brilliant by Design – Kortárs cseh üveg és porcelán címet viselő utazó kiállítás, amelynek a Ponton Galéria ad ideiglenes szállást még november 9-ig. Az üveg- és porcelángyártás területén egyaránt jelentős hagyományokkal rendelkező ország nem csupán design-ikonná vált tárgyait hozta el hazánkba, hanem kortárs eredményeiket is. A múlt és a jelen tárgykultúrájának párbeszédét a látványos installálás mélyíti el igazán. A sötét kiállítótérben – fényárban úszó, fehér corian asztalokon – egymással szemben elhelyezett „beszélgető partnerek” csillogó csúcsfényei terelik a nézőt egyik ponttól a másikig.
Adolf Matura (1929-1979): Hőálló teáskészlet, 1970. Gyártó: Kavalier
A kép forrása: Ponton Galéria – fotó: Kristina Hrabětová
Így szerepelhet a tárlaton együtt Adolf Matura 1970-ben tervezett – és még napjainkban is forgalmazott – hőálló üvegből készült teáskészlete (sajnálatosan, csupán virtuálisan), valamint az Olgoj Chorchoj Stúdió Mr. Egg névre keresztelt pohárcsaládja. Az Olgoj Chorchoj Stúdió képviseletében az egyik alapító – Jan Němeček – tartott előadást a megnyitót követő napon. Němeček prezentációja feltárta a stúdió sikerének egyik elemét: vállaltan csapatban dolgoznak, így a tagok specifikus tudása összeadódik; meg sem kísérlik felvenni az egyszemélyes és univerzális „sztárdizájner” álarcát, aki látszólag minden anyaghoz és technológiához ért. A cseh design – többek között – a tradíciónak tekinthető minőségi alapanyagoknak és azok felhasználásának, valamint a mai igények figyelembe vételének köszönheti azt, hogy a világ élvonalába tartozik.
Olgoj Chorchoj Stúdió: Mr. Egg pohárcsalád, 2006. Gyártó: Crystalite Bohemia. A kép forrása: Ponton Galéria – fotó: Kristina Hrabětová
A közös fellépés és a magas színvonalú anyaghasználat jellemzi a Murra Csoport nevű, 2012-ben fiatal szilikáttervezőkből szerveződött csapatot is, akiknek bemutatkozó kiállítására a Museion No. 1 Galériában került sor. A soproni AMI-ban és a MOME Szilikáttervező Tanszékén végzett alkotók kisszériás használati tárgyakat terveznek és kiviteleznek porcelánból; céljuk annak bizonyítása, hogy a minőség nem csupán a gyári porcelántermékeknél tekinthető alapelvárásnak.
A Murra Csoport tagjai – Antal Balázs, Botos Balázs, Guzsvány Mónika, Hegedűs Ágnes, Lublóy Zoltán, Monori Anita, Strohner Márton – a Kecskeméti Kortárs Művészeti Műhelyek – Nemzetközi Kerámia Stúdiójának műhelyeiben készítik tárgyaikat. A nemzetközi szinten ismert és elismert intézmény tervei között szerepel, hogy nyitott műhelyként és/sőt árusító helyként funkcionáljon az alkotók számára, akik a költséges technológia (anyag-, felszerelés és égetési költség) miatt, nehézkesen tudnának saját műhelyt kialakítani.
Strohner Márton tárolóedényei a Museion No. 1 Galéria kirakatában. Fotó: a szerző
A kisszériás porcelán stúdiótermék, valamint a kézműves és az ipari előállítás átjárhatósága volt a témája a Design vízió című konferenciának, amelyet szintén a Nemzetközi Kerámia Stúdió szervezett Kecskeméten, ezzel igazolva, hogy a Design Hét immár nem csak Budapesten érhető el. A meghívott előadók között szerepelt dr. Szentpéteri Márton eszmetörténész és designteoretikus, aki a craft, a művészet és a design időben egymás után következő és egymásra ható fogalmait, továbbá a gazdasági válság nyomán újjáéledő kézművesség összefüggéseit tárgyalta.
Majd a lengyel származású keramikusművész és designer, Marek Cecula, mutatta be életművét és a Modus Design Stúdió tevékenységét. Cecula munkáival – többek között – a kézműves és az ipari tömegtermelés átfedéseire tesz kísérletet. A sorozatgyártott porcelántermék uniformitása a természet őselemeinek felhasználásával szabotálható, felülírható és egyedivé tehető: a porcelánmassza öntésekor levegő befújásával szabálytalan formák, a még nyers tárgy folyadékkal történő eróziójával „vízmosta” felületek és roncsolások, illetve a fehéráru fatüzes kemencében történő kiégetésével reprodukálhatatlan lenyomatok képezhetőek.
Marek Cecula: In Dust Real – Burned again. CH. 3, 2005, magastüzű fatüzes kemencében újraégetett gyári porcelánok
A kép forrása: Marek Cecula – fotó: Sebastian Zimmer
Tavs Jørgensen, a Royal College of Art tanára és a Falmouth University tudományos munkatársa, a Digital Craft jelenségének paradoxonát igyekezett feloldani. Például egy olyan kesztyű bemutatásával, amely viselőjének gyakorlott mozdulatait – ha tetszik kézjegyét – a digitális nyomtató felé továbbítja (Motion Capture Glove).
A konferenciát Lublóy Zoltán porcelántervező előadása zárta. Felvázolta eddigi pályáját: hogyan lett távdolgozó, gyári forma- és dekortervezőből, kisszériás használati tárgyakat tervező és kivitelező, saját márkát felépítő és menedzselő alkotóvá, aki újabban a digitális technológiákat is szolgálatába állítja.
A kecskeméti konferencia csupán nyitánya volt egy alkotói szimpóziumnak, amit a Nemzetközi Kerámia Stúdió szervezett Design Network – Kerámiák kisméretű stúdióban címmel fiatal szilikáttervezők számára. A porcelán stúdiótermék jövőjét vizsgáló szimpózium október végéig tart, eredményei pedig remélhetőleg olyan csillogó fénypontok lesznek, mint a Design Hét Budapest rendezvényeinek szilikát tematikájú eseményei.
A cikk lejjebb folytatódik.