A választék ezúttal XIX. századi mesterek munkáiból és fotókból a legerősebb. Előbbiekre a bécsi Dorotheum október 24-i XIX. századi árverésének anyagában bukkantunk. Először ifj. Markó Károly 1873-ban született olajképe kerül kalapács alá egy osztrák magángyűjteményből 25-35 ezer eurós taksával. Ifj. Markó után rögtön Borsos József következik: Leány virágokkal című 1856-os festménye, ami aukción utoljára 1934-ben bukkant fel Budapesten, ugyancsak osztrák magángyűjteményből jön és 20-25 ezer eurót várnak érte.
Még egy Markó-kép, ezúttal id. Markó Károlytól: A Táj fűzfákkal és hazatérő családdal 1847-ben született és becsértéke 12-16 ezer euró. Egy egészen ifjúkori kép kerül kalapács alá Révész Imrétől: az 1882-ben készült Csárdában című olajkép akár életműrekordot is hozhat, ha megadják érte a 15-25 ezer euró között várt árat.
Később ismét Borsos József következik a Kíváncsiság című zsánerképpel, ami csaknem ötven éve szerepelt már egyszer a Dorotheum aukcióján; azt megelőzően és azóta is osztrák magángyűjteményben volt; reprodukciója megjelent a művész Budapesten kiadott 2009-es monográfiájában is. Taksája előző képénél valamivel alacsonyabb, 15-20 ezer euró.
És a végére marad az árverés legfontosabb magyar tétele, Tornai Gyula: A nyaklánc című, európai magángyűjteményből származó orientalista festménye, ami 2013-ban Az új nyakék címmel szerepelt már a BÁV 63. művészeti árverésén – ám a mostani árverés katalógusa ezt nem jelzi. A nagyméretű festmény Bécsben 60-80 ezer eurós taksát kapott; Budapesten öt éve 4,8 millió forintos kezdő áráról 12 millióig jutott.
A XX. századból a berni Dobiaschofsky aukciósház november 9-i árverésének kínálatában találtunk gazdag magyar választékot, rögtön kilenc tételt. Vasarelytől három tételre is lehet licitálni; két nagyméretű akrilképre a mester utolsó alkotói korszakából 50-50 ezer frankos becsértékkel és a Denise René Galéria által 1955-ben kiadott, száz példányban megjelent, 12 szitanyomatot tartalmazó mappára, amiért 14 ezer frankot várnak.
Kádár Béla két tétellel képviselteti magát, egy kisméretű gouache női akttal és egy Alak című tus-akvarell rajzzal. Előbbi becsértéke 2 ezer, utóbbié 2,6 ezer frank. Két tételt kínálnak Erdélyi-Gaál Ferenctől is; kisméretű, zongorázó lányt ábrázoló olajképét egy műkereskedés adta be az aukcióra, ahol 3 ezer frankot várnak érte, míg ugyancsak olaj virágcsendéletéért 2,2 ezer frankot. Fenti művészekkel ellentétben ritkán bukkannak fel svájci aukciókon Basilides Barna művei, akinek Parasztok juhokkal című 1936-os festménye 2,2 ezer frankos taksával várja a liciteket. Szerepel a magyar kínálatban egy szobor is: Csáky József 1950 körül 8 példányban öntött Fóka című bronzáért 3,2 ezer frankot várnak.
Váratlan helyen, az atlantai Ahlers & Ogletree aukciósház október 21-i kínálatában bukkantunk Holesch Dénes két kisméretű, lovakat ábrázoló festményére, melyeket egy tételben, 300-500 eurós becsértékkel kínálnak az USA egykori pakisztáni nagykövetének hagyatékából. A művek kikiáltási ára 150 dollár.
A modern és kortárs gyűjtők figyelmét ezúttal a Sotheby’s október 18-i párizsi Modernisták árverésére hívjuk fel, ahol Hantai Simon Festmény című 1956-os olajképére lehet licitálni. A 80-120 ezer euróra becsült munkát eddigi tulajdonosa még a mű keletkezésének évében közvetlenül a művésztől vásárolta.
Nem marad magyar vonatkozású tételek nélkül a következő hetekben a Christie’s sem, náluk a sokszorosított grafikáknak szentelt háromnapos New York-i aukciósorozat középső napján, október 24-én szerepel három munka Moholy-Nagy Lászlótól: két rézkarc az 1920-as évekből, illetve egy évszámmegjelölés nélküli fametszet. A két rézkarc 15-20 ezer, illetve 12-15 ezer dolláros becsértéket kapott, s utóbbihoz hasonló összeget várnak a fametszetért is. Az aukció honlapja nem tartalmaz a művek provenienciájára vonatkozó információt. Ezt az árverést egyébként a szokottnál is nagyobb érdeklődés kíséri, igaz, nem a Moholy-Nagy grafikák miatt; itt kerül majd kalapács alá az első olyan nyomat, amit mesterséges intelligencia alkotott.
A berlini Grisebach Aukciósház október 26-i fotóárverésen összesen nyolc magyar tétel szerepel majd. Moholy-Nagy László itt is képviselteti magát, s övé a legdrágább tétel is, egy 1939-es cím nélküli fotogram, ami korábban egy svájci magángyűjtemény része volt. A mű 50-70 ezer eurós becsértékkel várja a liciteket. Brassai két, André Kertész három tétellel szerepel az aukción. Brassaitól egy kórházi felvétel későbbi nagyítása 1-1,2 ezer eurós, míg a Matisse-t műtermében egy aktmodellel megörökítő felvétel ugyancsak későbbi nagyítása 3-5 ezer eurós becsértéket kapott.
André Kertésztől a Szatirikus táncosnő, Párizs című közismert 1926-os munkájának és a Kígyó és egér című sajátos csendéletének későbbi nagyításaira, valamint a Torzítások-sorozat 77. darabjának vintázs vagy legalábbis korai nagyítására lehet licitálni. A tételek becsértéke – ebben a sorrendben – 6-8 ezer, 2,5-3,5 ezer, illetve ismét 6-8 ezer euró. Martin Munkácsi síelő férfit ábrázoló 1930-as felvételének vintázsa 20-30 ezer eurót érhet ezen az estén, míg Vadas Ernő témája ugyancsak a téli sport; Korcsolyázók című 1937-es vintázsáért 1-1,5 ezer eurót várnak.
André Kertész: Szatirikus táncosnő, Párizs, 1926, zselatinos ezüst nagyítás, 1970-es évek, 24,8 x 19,7 cm, a Grisebach jóvoltából
Mint mindig, ezúttal is visszatérünk majd az árveréseken született eredmények ismertetésére.
- Frissítés október 25.
Íme az első eredmények a fenti írásban beharangozott aukciókról, időrendi sorrendben:
Jól szerepelt Hantai Simon festménye a Sotheby’s október 18-i árverésén, ahol becsértékénél magasabb árat, 156.250 eurót adtak érte.
Az Ahlers & Ogletree árverésén került kalapács alá Holesch Gyula egy tételben kínált két festménye október 21-én, sorsáról azonban az árverőház kérdésünkre sem adott felvilágosítást.
A Christie’s október 24-i sokszorosított grafikai árverésén Moholy-Nagy László fametszetét a vártnál valamivel magasabb áron, 18.750 dollárért vitték el, míg két rézkarcára nem volt licit. Mint jeleztük, ezen az árverésen szerepelt először mesterséges intelligencia által készített műalkotás; Edmond de Belamy 7-10 ezer dollárra becsült portréjáért óriási licitcsata után 432.500 dollárt adtak, mindazonáltal egyelőre óvakodnánk kijelenteni, hogy új korszak kezdődött a műkereskedelem történetében….
Ugyanekkor volt „magyar” nap a bécsi Dorotheum árverésén. Ifj. Markó Károly tájképe becsértékének felső határán, 37.500 euróért kelt el, s ugyanígy a taksa felső határát jelentő összeget, 16.250 eurót ért ezen az estén id. Markó Károly tájképe is. Borsos József fiatal lánykát ábrázoló festményéért a vártnál jóval többet, 68.750 eurót adtak, s 22.500 eurós árával jól szerepelt másik munkája, a Kíváncsiság című zsánerkép is. Révész Imre Csárdában című olajképe elvérzett a túl magasan megállapított becsértéken és nem kelt el az árverés legdrágább magyar tétele, Tornai Gyula A nyaklánc című festménye sem.
A következő frissítést a berni Dobiaschofsky november 9-i árverése után közöljük.
- Frissítés november 11.
Magyar szempontból jól sikerült a berlini Grisebach Aukciósház október 26-i árverése. Miután májusban egy Moholy-Nagy fotogramért ugyanitt a németországi fotóaukciók történetének legmagasabb árát, 487.500 eurót adtak, most a művész egy másik fotogramja is becsértékének felső határán, 71.20 euróért kelt el, amivel az este egyik legjobb árát produkálta. Brassai két munkája közül a kórházi jelenet taksája felső határán, 1.250 euróért kelt el, Matisse-portréjára viszont nem volt licit. André Kertész művei közül a Szatirikus táncosnő és a Kígyó és egér a várt összegért, 7.500, ill. 3.125 euróért cserélt gazdát, a Torzítások ezúttal nem keltett érdeklődést. Martin Munkácsi sielő férfit megörökítő vintázsát a vártnál jóval magasabb áron, 40 ezer euróért ütötték le és 937 euróért elkelt Vadas Ernő Korcsolyázók-ja is. Előzetesünkben nem jeleztük, de szerepelt az aukción egy utcai jelenet Paul Almásytól is; az 1967-ben készült fotó 1999-es nagyításáért 750 eurót fizettek.
Vegyes eredménnyel zártak a magyar tételek Bernben, a Dobiaschofsky aukciósház november 9-i árverésén. Vasarely két akrilképe jó áron, 58, illetve 40 ezer frankért kelt el, míg szitanyomat-mappájára nem volt licit. Kádár Béla papíralapú alkotásaira nem érkezett ajánlat, míg Erdélyi-Gaál Ferenc két munkája közül a magasabb becsértékű beragadt, s virágcsendéletéért is a vártnál kevesebbet, 1.300 frankot adtak. Utóbbi történt Basilides Barna és Csáky József műveivel is: Basilides olajképe 1.600, Csáky bronz fókája 2.500 frankért cserélt gazdát.
Nyitókép: Moholy-Nagy László: The Transformation/Anxiety Dream, Fotoplastik, 1925 (A Christie’s egyik 2013-as árveréséről)