Dmitrij Ribolovljev orosz multimilliárdos most dörzsölheti a markát: eddig elég sok pénzt vesztett azoknak a festményeknek az újraértékesítésén, amiket a vámszabad területeken műtárgyraktárakat üzemeltető cégétől a napokban megvált Yves Bouvier közvetítésével időnként rendkívül magas árakon vásárolt – emiatt kettejük között per is folyik –, befektetései azonban most kamatostul megtérültek. Leonardo da Vinci egyetlen, még magánkézben lévő festménye, a Salvator Mundi (a képről részletesebben is írtunk, itt!), ami eddig Ribolovljev birtokában volt, november 15-én egészen valószínűtlen összegért, 400, jutalékkal együtt 450,3 millió dollárért, azaz csaknem 120 milliárd forintért (!) kelt el a Christie’s New York-i árverésén.
A rekord ténye – melyre két és fél évig kellett várnia a nemzetközi műkereskedelemnek – önmagában nem okozott nagy meglepetést, hiszen az egyetemes művészettörténet egyik legnagyobb géniuszának a gyűjtők számára még hozzáférhető egyetlen alkotásáról van szó, nagyságrendje azonban annál inkább, hiszen ez a valóban rendkívüli összeg két és félszerese az eddigi rekordnak, amit 2015 tavasza óta Picasso: Algíri nők című festményének O változata tartott. Ezt az eredményt ugyancsak a Christie’s érte el és természetesen ugyancsak New Yorkban.

A tegnapi árverés előtt Londonban, Hong Kongban, San Franciscoban és New Yorkban is kiállított festményt csaknem 30 ezren látták, közel ezren pedig a helyszínen, a Rockefeller Centerben követték a 19 percig tartó licitcsatát, melybe hatan szálltak be; a küzdelem végül két telefonos licitáló között dőlt el egy egyelőre ismeretlen gyűjtő javára. Valószínűleg hosszabb időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a most született rekord újra átíródjon, ez az összeg bátran nevezhető történelminek és érdekessége, hogy általa
hosszú idő óta újra egy árverésen, tehát nyilvánosan értékesített festmény vezeti a legdrágább művek listáját.
Picasso említett műve ugyanis eddig csak a hetedik volt ebben a rangsorban, az első hat helyen private sale keretében értékesített alkotások álltak, az élen Willem de Kooning festményével, amiről két amerikai magángyűjtő között született 300 millió dolláros üzlet 2015-ben.

A Chrisitie’s, mint arról beszámoltunk, egy kortárs árverés keretében aukcionálta a Salvator Mundit, párban Andy Warhol leonardói ihletésű Hatvan utolsó vacsorájával. Ez a mű is hozta várt formáját, és a taksájának megfelelő 60,8 millió dollárért kelt el, ami bármilyen más aukción vezető hír lehetett volna, itt azonban szinte észrevétlen húzódik meg a Leonardo-mű árnyékában. Az pedig tényleg már csak hab a tortán, hogy 14 művész, köztük Philippe Parreno, Kerry James Marshall és Hans Hoffmann ért el életműrekordot a csaknem 786 millió dolláros összforgalmú aukción.
Most már csak az a kérdés, ki a Leonardo-mű inkognitóját egyelőre őrző új tulajdonosa – a tippek amerikai, ázsiai, vagy közel-keleti gyűjtőt sejtetnek –, és hozzáférhető lesz-e az alkotás a nagyközönség számára is.
A cikk lejjebb folytatódik.