Egyre több szakember fél véleményt mondani az árverésekre kerülő, 1940-50-es években készült absztrakt expresszionista festmények valódiságáról, miután sorra kerülnek elő a korszak képeinek hamisított változatai egy New York-i galériából. Októberben még „csak” 40 hamis műre bukkantak a nyomozók, amelyek jelenlegi tulajdonosai kártérítési pereket zúdítottak a képeket árverésre bocsájtó Knoedler Galériára. A hamis Mark Rothko, Jackson Pollock, Lee Krasner, Robert Motherwell, Willem de Kooning, Clyfford Still, Franz Kline és Barnett Newman munkákat egy Glafira Rosales nevű kereskedő vitte be a forgalomba a New York-i galérián keresztül, amelynek korábbi tulajdonosa, Ann Freedman azt állította, hogy a művek hitelességét számos szakértővel vizsgáltatta.
A részletes vizsgálatok meglétét azonban egyelőre senki nem tudta igazolni a bíróság előtt, de közben legalább 60, a galéria által megnevezett szakértő sem adott nyílt választ arra, hogy miként hitelesíthették az említett festményeket. A képek nem egy esetben sűrűn cseréltek gazdát, egyre jobban megnehezítve a mű útjának követését. A nyomozók, akik orvkereskedelem, adócsalás és pénzmosás alapos gyanújával vádat emeltek Rosales ellen, rajta keresztül jutottak el az Amerikában élő kínai hamisítóig.
Ezért a Jackson Pollock hamisítványért 950.000 dollárt fizetett a galéria Rosalesznak és 17 millióért adta tovább.
A képek azonosítása és a potenciális károsultak teljes körének beazonosítása jelenleg is tart, de biztosra vehető, hogy számos komoly műgyűjtő mellett, legalább két múzeum is a képhamisítási ügy áldozatává vált. Rosales letartóztatásakor még öt el nem adott hamis festményt találtak nála.
Az utóbbi időben nem először bukkannak fel hamisítványok a korszak munkáiból: a két éve börtönbüntetésre ítélt német Wolfgang Beltracchi százával gyártotta a 20. századi hamisítványokat, de még a nagyságrendje is ismeretlen azoknak a hamis munkáknak, amelyek a Szovjetunió szétesésekor kerültek forgalomba.
A cikk lejjebb folytatódik.