2005 végén nyílik meg a Párizs közeli Vitry-ben az az új múzeum és kultúrközpont, a Musée d’Art Contemporain Val- de -Marne, amely az 1950-től napjainkig terjedő időszak francia képzőművészeti alkotásainak ad majd otthont. A gyűjtemény az utóbbi évtizedek tendenciáinak, a geometrikus absztraktnak (Magnelli, Jacobsen), az op-artnak és kinetikus művészetnek (Soto, Le Parc, Morellet, Tinguely) a gesztuális (Hartung, Soulages, Reigl, Degottex) és elbeszélő festészetnek (Rancillac, Monory, Télémaque), a «support-surface»-nak (Jaccard, Buraglio, Dezeuze, Hantai) és az Új realizmusnak (César, Arman, Spoerri, Raysse) kiemelkedő alkotásait foglalja magában.Ha maga a 13 ezer m² hasznos területű épület még nem is készült el, a múzeum, az adott lehetőségek keretein belül, már jelenleg is működik. Március elején nyílt meg, és április 11-ig tart nyitva az a tárlat, a Collection: étapes 02/ 03, amely a 2002-ben és 2003-ban vásárolt alkotásokból mutat be néhányat. Az 1970-ben született francia Malachi Farrel hulladékanyagokból, hétköznapi tárgyakból, programozott mozgást, fényt és hangot is alkalmazó assemblage-ai közül, amelyek lelkiismereti kétségek nélküli társadalmunkra kívánják felhívni a figyelmet, az 1999-ben készített Csendélet (Villamosszékek) került a múzeum gyűjteményébe. A svájci születésű Valérie Favre-tól két, 2001-ból származó, nyúlhölgyet ábrázoló festmény szerepel a kiállításon. A festőnő aki több mint húsz évet töltött Párizsban, jelenleg Berlinben él, mivel úgy találja, hogy narratív festészete Németországban nagyobb megértésre talál. Reigl Judittól 2002-ben öt nagyméretű, különböző korszakokban született festményt vásárolt a leendő múzeum. Ezek közül a legkorábbi, a Déroulement-sorozat egyik darabja, 1974-ben készült, míg a New York (11 septembre 2001) a New York-i tragédia hatására, 2001-ben. A korzikai Ange Leccianak, aki videofilmjein hol közismert, hol névtelen embereket mutat be saját szemén keresztül, a kiállításon Maria Callas (1982) című filmje került bemutatásra. Annette Messager -től két alkotás látható, a harminc elemből álló A férfiak, akiket szeretek, a férfiak, akiket nem szeretek, valamint a monumentális méretű, plüssfigurákból, ruhadarabokból összeállított Maradékok.
Fotók: Judith Reigl, L”Egyptien, 1986, Musée d”art contemporain
Val-de-Marne / Vitry, copyright J. Faujour
Malachi Farrell, Nature morte (les chaises électriques), 1999-2000
©DR
Új kortárs múzeum és kultúrközpont Vitry-ben
2005 végén nyílik meg a Párizs közeli Vitry-ben az az új múzeum és kultúrközpont, a Musée d’Art Contemporain Val- de -Marne, amely az 1950-től napjainkig terjedő időszak francia...