Közel egymillió fontot (360 millió forint) fizetett új tulajdonosa a Kínai lányért, a világ egyik legismertebb és leggyakrabban reprodukált festményéért a londoni Bonhams szerdai árverésén. Ez az eddigi legdrágábban elkelt Tretcsikov mű.
Vlagyimir Tretcsikov Oroszországban született, 1946-ban emigrált Dél-Afrikába. Fokvárosban telepedett le, itt festette a később nagy karrier befutott képet 1952-ben. Modellje Monika Sing-Lee volt, akire egy helyi mosodában bukkant.
A közönségsiker gyorsan jött – az ’50-es évektől kezdődően százezer számra adtak el belőle másolatokat a Woolworths áruházlánc üzleteiben világszerte –, a kritika azonban lesújtó véleménnyel volt róla: a legudvariasabb elemzések is „színes giccsnek” tartották. Ennél erősebben fogalmazott William Feaver műkritikus, aki a Kínai lányt „a 20. század legkellemetlenebb művének” nevezte a BBC egy 1974-es dokumentumfilmjében, és így nyilatkozott róla: „egy lapos alakot látunk, hajat, ami nem is haj, csak egy ostoba, unalmas festékréteg. A vállak anyagtalanok, zavaros az egész” A másolatokért kapkodó milliók azonban láttak benne valami kedvükre valót, valamit, ami egzotikus: egy gyönyörű, kék-zöld kínai nőt, lángvörös ajkakkal.
A festményt 982 050 fonton ütötték le – az árverés előtt 300-500 ezer fontra becsülték értékesítési összeget – ez majdnem háromszor annyi, mint amennyit tavaly fizettek szintén a Bonhamsnél egy másik Tretcsikov portréért, a Lenka arcképe című munkáért. A kép új gazdája Laurence Graff brit üzletember, ékszerész, a dél-afrikai Delaire Graff estate nevű luxusüdülő tulajdonosa; itt állítja majd ki gyűjteménye többi darabja mellett a Kínai lányt is.
„Kivételes összegről van szó egy olyan munkáért, amely valóban kiérdemli az ’ikonikus’ jelzőt. Az pedig igazán jó hír, hogy a kép hazaköltözik” – mondta Giles Peppiatt, a Bongams dél-afrikai művészeti részlegének vezetője.
Az eredeti festményt először 1954-ben Mignon Buhler, egy amerikai üzletember tizenéves lánya vásárolta meg közvetlenül a művésztől kétezer dollárért, és egészen mostanáig a család tulajdonában állt. A kép népszerűségének köszönhetően Tretcsikov megkapta a „giccs királya” nevet, a reprodukciókból befolyt összeg ugyanakkor a világ Picasso utáni leggazdagabb festőjévé tette.
Napjainkban újraéledt az érdeklődés a Kínai lány iránt, egyre népszerűbb az ’50-es évekbeli retro hangulatra fogékony fiatalok körében, akik nagyszüleik lakásából emlékezhetnek rá, de szerepel a 10 év hallgatás után idén visszatérő David Bowie legfrissebb klipjében is. A reprodukcióknak is megkérik az árát: a sikeres aukció napján 125 fontot kértek egy ilyen darabért az ebay nevű internetes piactéren.