2018-ban a Telep Galéria mutatta be Pasha Open és Bonjour Sima, ukrán művészpáros Ukrainian Garden című kiállítását és az anyaghoz készült fanzine-t. A fanzine szó az angol fanatic (rajongó) és magazine (folyóirat) szavak összetételéből jött létre még az 1940-es években. A fanzine eredendően egy olyan szabad publikációs forma volt, amely a különböző szubkultúrák közötti cenzúrázatlan információáramlást szolgálta, így például sci-fi társaságok tagjai, vagy punk-zenekarok rajongói használták kommunikációs csatornaként. A ‘90-es évektől, az internet elterjedésével azonban egyszerűbbé és könnyebbé vált a kapcsolattartás, e-mail listák és blogok vették át ezt a funkciót, így a fanzine-ok pozíciója is megváltozott.
A posztdigitális korszak fanzine készítői számára továbbra is fontos szempont a tartalmi és formai szabadság és függetlenség, ugyanakkor hangsúlyosabbá vált a füzetek design-ja, a szöveges és képes tartalom viszonya, az alkalmazott tipográfia, vagy akár az igényes és különleges nyomdai kivitel. Szintén fontos motiváció a füzetek tapinthatósága, kézzelfoghatósága és lapozhatósága, amely jól körülhatárolt és egyedi befogadói élményt nyújt a digitális világ megfoghatatlan végtelenségével szemben. Napjaink fanzine-jai általában limitált példányszámban készülnek, kézzel számozottak és gyakran szignáltak is, így valahol félúton helyezkednek el a kiadvány és a műtárgy státusz között között.

A budapesti székhelyű DEPOSIT zine által kiadott színes illusztratív stílusban készült zine fókuszában az áll, ahogy a legváltozatosabb anyagokat és eszközöket (gumiabroncs, PET palack, műanyag gégecső) felhasználva próbálják meg a városlakók díszíteni a körülöttük lévő tereket, kerteket és udvarokat. Ahogy a zine rövid fülszövegében olvashatjuk, a kiindulópontot az új épületek és udvarok funkcionalitásának hiánya jelentette, ahol minden egyfajta kaotikus rend szerint működik az értelmetlen terekben. Bár az urbanisztikai fejlesztés igényével formálódnak ezek a terek, de a tapasztalat, a szakmai tudás és az igazi igények megértésének hiánya miatt a törekvések ritkán érnek el sikert. Épp ezért a lakók maguk kezdeményezik a terek (át)alakítását, akik különböző objektumokat kezdenek el kreálni szemétből, műanyagokból, autógumikból, vagy felesleges háztartási eszközökből és beillesztik ezeket az udvar terébe. Ezek a kreálmányok gyakran valamilyen természeti motívumot, trópusi pálmafákat, vagy egzotikus állatokat idéznek, így Pasha Open és Bonjour Sima kiadványában is találkozhatunk zsiráfot, elefántot, óriáskígyót, vagy éppen pálmafát formáló dekorációkkal.
Az újrahasznosítás és a barkácslogika jegyében született és sokszor kissé esetlen “lényeket” fényképezték le a művészek. A fotókon szereplő amatőr szobrokat először környezetüktől megfosztva, rizográf nyomatként adaptálták a kiadványba. Ez a napjainkban második fénykorát élő, japán eredetű fénymásolási technika speciális élénk, neonba hajló színeivel máris egyfajta meseszerűséget ad a karaktereknek. Ezt a hatást fokozza az oldalpárok túloldalán szereplő kézi átrajzolás, mely végképp rajzfilmfigurákat teremt ezekből a különös udvar-díszekből.
Pasha Open és Bonjour Sima gyűjtése kissé hasonlatos a Gruppo Tökmag (Kovács Buddha Tamás, Tábori András) nagyvárosi régészet projektjéhez, melyből szintén számos fanzine típusú önálló kiadvány született az elmúlt években. A folyamat lényege, hogy a művészek régészeti eszközök segítségével figyelik meg és rögzítik a városi nyomokat. Kutatásuk keretében foglalkoztak már falba karcolt jelekkel, kommunista jelmondatok maradványaival vagy használaton kívüli, roncsolódott betonvirágládákkal is.

Az Ukrainian Garden “szubjektív nagyvárosi régészete” egyfelől rávilágít az ukrán lakosságnak arra az igényére, hogy valahogy dekorálja, barátságosabbá tegye épített környezetét, másfelől pedig az illusztrációkon keresztül játékossággal és élettel tölti meg a hulladékból készült lényeket. A rajzok tükrözik a művészek hétköznapi emberektől különböző kreativitását, illetve arra inspirálnak, hogy legalább pár napig mi is más szemmel nézzünk a nagyváros rendezetlenségére és felismerjük abban a művészeti installáció lehetőségét.
- Pasha Open & Bonjour Sima: Ukrainian Garden
- DEPOSIT zine, Budapest
- 2019
- 36 oldal
- Készült 100 számozott példányban.