A hidegháború űrversenye hatalmas kulturális hatással volt mindkét résztvevő ország, az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió életére. A csillagászati összegeket felemésztő űrprogramokat a legkülönbözőbb eszközökkel tették „eladhatóvá”, emlékezetessé a mindennapi polgár számára.
A világűr meghódítása, az első ember űrbe küldése a világbéke megerősítését szolgálja – hirdette a Szovjetunió és ennek propagandája a direkt eszközökön túl nagyon izgalmas építészeti, képző- és iparművészeti emlékeket hagytak az utókor számára is. A berlini DOM Kiadó gondozásában nemrég megjelent “Architektur für die russische Raumfahrt. Vom Konstruktivismus zur Kosmonautik: Pläne, Projekte und Bauten” című kötet a szovjet űrprogram kulturális hatásait mutatja be, képekkel, személyes elbeszélések alapján.
Az Angar Oswald and Maryna Demydovets által írt, és a legeldugottabb volt szovjet területeket is bejáró Philipp Meuser fényképeivel színesített album a szovjet űrutazás metafizikáját kívánja megragadni. Nem csak egy tematikus utazás a volt birodalom 1960-80-as évek építészetének és iparművészetének egy különös világába, hanem kísérletet tesz a különböző „űr koncepciók” összegyűjtésére. Hiszen a világűr építészeti, képzőművészeti megjelenítése már El Liszickijt, Tatlin, vagy Georgij Krutikovot is izgatta.
A kötet túllép a szovjet űrikonokon, a Csillagvároson, Gagarinon és egy nagyon izgalmas térbeli utazásra visz, illetve még ezen is túllépve olyan történeteket, vázlatokat, terveket mutat be, amelyek személyessé is teszik az űrverseny szovjet oldalának hétköznapjait.
Kozmonauták és munkások, egységbe! Mozaik Dusanbéban
Fotó: Philipp Meuser
Bár a Csillagvárosban
Fotó: Philipp Meuser
Cirkusz Kazánban
Fotó: Philipp Meuser
Főposta Taskentban
Fotó: Philipp Meuser
Metróállomás Moszkvában
Fotó: Philipp Meuser
Űrhajózási Múzeum Kalugában
Fotó: Philipp Meuser
Üdülőparadicsom a Krim-félszigeten
Fotó: Philipp Meuser