A fogyasztói társadalom ideáljaival és a médiában sulykolt testképpel küszködő művészek Magyarországról, a mindig elegáns Párizsban.
Napjainkban lépten-nyomon a női szépség idealizált képeivel találkozunk. A médiából érkező, fogyasztásra buzdító üzenetek legtöbbször a tökéletességre való törekvéssel és az alábbi kérdésekkel állnak összefüggésben: Hogyan döntenél, ha csupán egyetlen kívánságod teljesülhetne? Mit választanál? Egészséget? Gazdagságot? Örök fiatalságot és szépséget? Te elégedett vagy a külsőddel, vagy változtatnál rajta, ha megtehetnéd? Úgy érzed, muszáj kihoznod testedből a maximumot, ha nem akarod, hogy értéktelen légy a külvilág szemében?
Különösen igaz ez a nőket célzó reklámokra, televíziós átalakító műsorokra és a kifutók csillogó, sokak által áhított divatvilágára. Az emberek saját kinézetükkel kapcsolatos szorongását az életmódreklámok, átváltoztató műsorok, az orvosi-, kozmetikai-, valamint a sport- és egészségipar is több oldalról támogatják. A fogyasztói kultúra az emberiség történetében először teszi lehetővé azt, hogy az egyén önön, genetikailag kódolt testéből célzott eljárások segítségével létrehozza saját, a társadalmi elvárásoknak is megfelelő testideálját.
A média üzenete már a legfiatalabbak számára is egyértelmű: a karcsúság egyet jelent a szépséggel. A nullás méret maga a teljesség, a földi megdicsőülés, út a boldogság felé. XS – az akaraterő diadalának modern képlete.
De vajon mi történik azokkal a lányokkal és nőkkel, akik nem felelnek meg a karcsúságideálnak? Képesek-e felvállalni „természetes szépségüket” anélkül, hogy közben titkon kisebbrendűségi érzéstől szenvednének?
Az Embellissez-moi! / Változtass gyönyörűvé! című csoportos kiállítás középpontjában a fogyasztói társadalom, a (tömeg)média és a kortárs magyar képzőművészet összefüggései állnak, különös tekintettel a női test-reprezentációk módozataira. A tárlat olyan fiatal magyar képzőművészek alkotásait mutatja be, akik valamennyien a média által generált új, női szépségeszményre és ideálokra, a női szerepekre, a testátalakítás lehetőségeire, illetve az önreprezentáció terepeként funkcionáló testre és/vagy divatra reflektálnak.
A most látható munkák közös vonása az erőteljes média- és társadalomkritikai gesztus, valamint az egyes médiaműfajok által közvetített ambivalens női testideál-kép olykor humoros, máskor drámai leleplezése. A festmények, printek, fotók, szobrok és performansz-dokumentációk mellett több, digitális technikát is felhasználó, és azt a hagyományos képzőművészeti eljárásokkal ötvöző alkotás kapott helyet. Ezek egyike a Magyarországon még újdonságnak számító divatvideó, mely vegyíti egymással a videóművészet jellemzőit, valamint a művészi kisfilm, a tervezői kollekciók mellé készített videóklipp és a kereskedelmi reklám elemeit.
A kiállítás célja az ideális női test médiareprezentációival, a tudatos testkontrolálás problematikájával és a testátalakító-eljárásokon keresztüli önrekonstrukcióval kapcsolatos művészi reflexiók bemutatása. A tárlat anyaga mindemellett olyan aktuális kérdéseket is felvet, mint az új testideál léte és létjogosultsága, a karcsúság-kultusz valós veszélyei, illetve uniformitás és androgünitás összefüggései.
Kurátor: Pelesek Dóra
Kiállító művészek: Baksa Zsófia, Balla Vivien, Baráti Vince, Barnie, Czene Márta, Csabai Renátó, Csernák-Riskó Boldizsár, Eperjesi Ágnes, Érmezei Lili Zoé, Fáskerti Zsófia, Gőbölyös Luca, Oravecz Zsófia, Páhi-Fekete Noémi, Ridovics András, Soós Nóra, Szabó Klára Petra, Szentpétery Annamária, Töttös Kata, Verebics Ágnes és Zana Krisztián
Párizsi Magyar Intézet – Institut Hongrois de Paris, 92, rue Bonaparte – 75006, Paris
2011. szeptember 23 – 2011. október 23.