Egy prekoncepciókkal teli biennále-látogató nem számít, arra, hogy az angoloknál mágia fogadja, az amerikaiaknál, pedig tudományos labor. Fordítva jellemzőbb lenne, de az angolok és az amerikaiak nem cseréltek pavilont csak éppen szembenéznek saját sztereotípiáikkal.
Az angol pavilonban Jeremy Deller English Magic című kiállítása látható, ami a prehistorikus kövektől a David Bowie turné képeiig dolgozza fel az angol történelem jeleneteit. Az amerikai pavilont Sarah Sze alakította tudományos- fantasztikus laborrá. A kiállítás címe Triple Point, (Hármaspont) amely az az állapot, hőmérséklet, nyomás, amikor egy anyag mindhárom halmazállapotában: folyékony, szilárd, légnemű jelen van.
Jeremy Deller: English Magic, részletek a kiállításból. Fotó: artPortal
A 2013-as biennále főkiállításának, az Enciklopédikus Palotának hatása sok pavilonon megfigyelhető. Sarah Sze sajátos technikájának lényege, hogy teljesen hétköznapi tárgyakból, fülpiszkálóból, IKEA lámpából, fotókból, épít tereket, örökmozgónak tűnő együtteseket. Triple Point címmel Sze korábban már a Whitney Múzeumban is megvalósított egy projektet. Az amerikai pavilon, olyan mintha egy kutató vagy művész labor lenne és a látogató a kulisszák mögé kerülne. A látogató végig keresi a nagy titkot, hogy ki csinálja, hogyan készül, de talán csak a miből készülre talál közelítő választ.
A kiállítás már kint elkezdődik. Egy, a talaj közelében köröző rendkívül bonyolult szerkezet azt akarja „elhitetni” velünk, hogy ha bármi is megmoccan, menten egy szikla esik a pavilonra. A szikla pedig már le is esett és a pavilon belsejében látható, de megérintve összetöri az illúziót, hiszen csak papír, aztán továbbhaladva egyre világosabb, hiszen ez egy kísérleti labor, itt készül a szikla is. Sarah Sze laborja, azért nagyon izgalmas, mert mindenki viszontlátja benne saját kis tárgygyűjteményét, használati tárgyait, a mindennapjait és akkor úgy érzi, hogy művész, kutató, laboráns, tehát a hétköznapi tárgyak miatt egyedi. Az Enciklopédikus Palota lényege, pedig éppen az, hogy a perifériára szorult művészek, művészetek is kapjanak teret és az amerikai pavilonban minden néző ott van, hiszen nekem is van olyan lámpám, neked is van ilyan írásvetítőd és olyan fülpiszkálód és olyan festékkel mázoltad a nappalit.
Sarah Sze: Triple Point, részletek a kiállításból. Fotó: artPortal
Jeremy Deller mágiája tulajdonképpen egy sajátos nagyon kritikus narratíva, állásfoglalás a brit történelemről, jelenről és jövőről. Őt választani a brit pavilon művészének bátor, a művészetet előtérbe helyező döntés volt. A pavilonba lépve egy hatalmas héját látunk, aki egy Range Rovert tart a karmai között a képpel Deller a királyi családot fricskázza. De nem ez az egyetlen mű, ami társadalmi problémákat vizualizál, megjelennek titkos bankügyletekhez kapcsolódó tüntetések, a brit katonaság és az iraki, afganisztáni fegyverkezések konfliktusai, egy 70-es évek eleji David Bowie turné és a polgárjogi mozgalmak kapcsolata. Mindezek mellett paleolitikus és neolitikus kőleletek láthatók, Deller a brit múlt vagy éppen jelen egy-egy kis problémáját mutatja be, ezeket rendszerezi.
A brit és az amerikai projekt is törekszik valamilyenfajta gyűjtésre, mégis hatalmas különbség van közöttük. Sarah Sze pavilonja játékos, látványos, olyan, mint a Csodák palotája. Jeremy Deller projektje nehezebb, tele égető kérdésekkel, kritikával. Deller egy olyan Nagy-Brittaniát mutat be, amely nem igazán használ az ország idegenforgalmi marketingjének: öngyilkosság, tüntetések, zavargások, ugyanakkor a művészeti szabadság, a bátorság és az ingyen tea mégis megragadja a látogatókat és mindenki pozitív érzésekkel hagyja el a pavilont és indul el Korea felé.
Nagy- Brittania
projekt: Jeremy Deller: English Magic
kurátor: Emma Gifford-Mead
Amerikai Egyesült Államok
projekt: Sarah Sze: Triple Point
55. Velencei Biennále, Velence, Giardini, november 24-ig.