A dél-afrikai kulturális- és művészeti minisztérium döntése értelmében az országot Candice Breitz és Mohau Modisakeng képviselheti Velencében. Együtt először szerepelnek majd, de korábbról mindkettejüknek van már biennálés tapasztalata: a 45 éves, johannesburgi születésű, Berlinben élő Breitz 2005-ben, míg a 31 éves, ugyancsak johannesburgi és ma is ott élő Modisakeng 2015-ben állított ki Velencében. A két kurátor is jól ismert szereplője a dél-afrikai szcénának: Lucy MacGarry az elmúlt években a johannesburgi művészeti vásár kurátora volt, míg Musha Neluheni ugyanott a Városi Képtár megbízott főkurátoraként tevékenykedik.
Mindkét művész elsősorban fotókkal, videókkal és installációkkal vált ismertté. Breitz fotói és sokcsatornás videoinstallációi az identitás alakulását vizsgálják a globális kapitalizmus feltételei között, Modisakeng pedig saját testét és tudatát térképezi fel nagyon eredeti módon. Új, egymással párbeszédbe állított munkáik a Biennálé központi kiállításának vezérfonalához kapcsolódva olyan kérdéseket vizsgálnak majd, mint a kirekesztés, a kényszerű helyváltoztatás, az átmenetiség, a migráció és az idegengyűlölet.
Candice Breitz és Mohau Modisakeng. Dél-Afrika Kulturális és Művészeti Minisztériumának jóvoltából
Úgy látszik, az idei biennálén divatosak lesznek a „two men show”-k: Finnországban a kortárs művészet támogatására a kulturális minisztérium által létrehozott szervezet, a Frame a nemzetközi összetételű zsűri javaslatát elfogadva szintén két művészt, Erkka Nissinent és Nathaniel Mellorst jelölt a részvételre.
A 42 éves, New Yorkban, Helsinkiben és Amszterdamban élő Nissinen videói – melyek főszerepét gyakran ő maga alakítja – és installációi egy abszurd, ugyanakkor komikus világba vezetnek, ahol viszont olyan kérdéseket járnak körül, mint a társadalmi kölcsönhatások, az erőszak, a szexualitás, az emberi tudat és kreativitás. Az egy évvel idősebb Mellors Amszterdamban és Los Angelesben él és számos műfajban dolgozik, leggyakrabban videókat és azokhoz kapcsolódó plasztikákat készít. Egy munkája már szerepelt Velencében, ahol a 2011-es biennálé központi kiállítására válogatták be. A két művész a finn pavilont The Aalto Natives címmel egyetlen hatalmas multimédia-installációvá alakítja, amiben a videók és a szobrok mellett egy beszélő fej is szerepet kap majd. A kurátor Xander Karskens, aki az amstelveeni Cobra Museum of Modern Art-ban tölt be hasonló funkciót.
Erkka Nissinen and Nathaniel Mellors, a Frame Finland jóvoltából
Waleshez hasonlóan Skócia is önállóan vesz részt a biennálén, a résztvevő művész(ek) kiválasztását a Creative Scotland, a National Galleries of Scotland és a British Council együttműködésében létrehozott Scotland + Venice projektteam végzi.
Döntésük értelmében idén a Glasgow-ban élő, 30 éves Rachel Maclean multimédia művész szóló show-ját mutatják be. Maclean filmjei a fantázia világába kalauzolják a nézőket, hogy ott boncolgassanak húsbavágó társadalmi, politikai kérdéseket. Maclean munkái a „magas művészet” és a populáris kultúra, a legújabb technológia és a hagyományos színház, a humor és a komoly elemzés sajátos elegyei. Bár munkái szerepeltek már külföldi bemutatókon is, a biennálé lesz első igazi nagy nemzetközi megmérettetése, amire egy vadonatúj filmmel készül.
Rachel Maclean: Over The Rainbow, 2013, still. A The Banff Centre, Canada és a
The Collective Gallery, Edinburgh megbízásából. Forrás: zabludowiczcollection.com
Chilében a Nemzeti Kulturális és Művészeti Tanács által felkért zsűri húsz pályázóból választotta ki az 54 éves Bernardo Oyarzún projektjét a velencei részvételre; a kurátor Ticio Escobar, a Museo del Barro alapító igazgatója lesz. A Chilét korábban már több biennálén és triennálén képviselt művész – a velencei résztvevők többségéhez hasonlóan – elsősorban videókkal és installációkkal vált ismertté; munkáiban többnyire a chilei kultúra különböző aspektusaival foglalkozik, hol etnikai, hol antropológiai, történelmi vagy társadalmi szemszögből.
Velencébe készülő installációja több mint 1500 ceremoniális maszkot tartalmaz, amiket Chile és a régió egyik legjelentősebb őslakos csoportja, a mapucse indiánok készítettek. A maszkok mellett vörös LED-lámpák fényében csaknem 7 ezer mapucse családnév lesz olvasható. A művész a projekttel az őslakosok kultúrájának a kortárs chilei művészetre gyakorolt hatására kívánja felhívni a figyelmet.
Bernardo Oyarzún, videostill, 2011, forrás: youtube
Grúziában is huszan pályáztak a biennáléra, a Kulturális és Műemlékvédelmi Minisztérium egy nemzetközi összetételű zsűri javaslatára a 32 éves, tbiliszi születésű, Berlinben élő Vajiko Chachkhiani mellett döntött. Chachkhiani szülővárosában matematikát és informatikát tanult, majd Hollandiában és Németországban folytatott művészeti tanulmányokat. Főként szobrászként és performerként ismert, de intenzíven foglalkozik videókkal és installációkkal is. Olyan témákat dolgoz fel mint a magány, a félelem és az erőszak s ezek megnyilvánulási, megjelenési formáit vizsgálja a vallásban, a politikában vagy az irodalomban. Velencébe készülő és talányos című installációja, az Élő kutya halott oroszlánok között azt vizsgálja, hogyan reagál az ember a történelmi, társadalmi és politikai körülmények változásaira, milyen kölcsönhatással van egymásra ember és környezete.
Vajiko Chachkhiani: Chapter with No End (video still), 2014, forrás: danielmarzona.com
A mai összeállításban szereplő országok közül az Egyesült Arab Emirátusokat képviseli a legtöbb – összesen öt – képzőművész Velencében. Az előkészületeket a kulturális minisztérium támogatásával koordináló alapítvány közleménye szerint az öt művész, Nujoom Alghanem, Sara Al Haddad, Vikram Divecha, Lantian Xie és Dr. Mohamed Yousif vagy az emirátusok állampolgára vagy hosszú ideje ott él és hazájának tekinti az országot. Rock, Paper, Scissors: Positions in Play című projektjük kurátora Hammad Nasar, aki a legutóbbi időkig a hong kongi székhelyű ASIA Art Archive kutatási és programigazgatójaként dolgozott. A bemutató igyekszik gazdag keresztmetszetet adni az emirátusok kortárs művészetéről, ezért az öt alkotó a textilművészettől az irodalomig különböző művészeti ágakat és különböző korosztályokat is képvisel. Egymással párbeszédbe állított munkáik között egyaránt lesznek eredeti vagy rekonstruált korábbi művek, illetve új, helyspecifikus alkotások is.
Az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti pavilonjának bejárata Velencében. Fotó: az EAE nemzeti pavilonjának jóvoltából
Az óceániai Tuvalunak ugyan csak tízezer lakosa van, de fontosnak tartja, hogy 2015 után idén is ott legyen a biennálén; pavilonjában az a tajvani származású művész, Vincent J. F. Huang (46) állíthat ki, aki már két éve is képviselte a szigetországot. A kurátor Aida Yuen Wong, az amerikai Brandeis University művészeti tanszékének vezetője lesz.
Tuvalu az első ország, ami a tengerszintnek a globális felmelegedés okozta emelkedése miatt víz alá kerülhet, ezért érthető módon a velencei részvétel lehetőségét is arra használják fel, hogy felhívják a figyelmet erre a veszélyre. Velence ráadásul maga is áldozatul eshet ennek a jelenségnek, így a tuvalui „segélykiáltást” itt az átlagosnál jóval nagyobb eséllyel hallják meg. Két éve Huang az egész pavilont vízzel árasztotta el; idei projektje kevésbé drámai: egy olyan installációt tervez, ami a témával kapcsolatos történetek felidézéséhez ad majd inspiráló keretet.
A tuvalui pavilon a 2015. évi velencei biennálén, fotó © Haupt & Binder, forrás: u-in-u.com
A cikk lejjebb folytatódik.