Az orosz multimilliárdos vállalkozó, a 9,2 milliárd dolláros vagyonával a világ leggazdagabbjai között a 120. hely környékén tanyázó, hazájában a tizenkettedik Roman Abramovics (50) számára a válás már rutinműveletnek számít és anyagilag sem fogja romba dönteni. Annak ellenére sem, hogy immáron összesen nyolc gyermekről is gondoskodnia kell: a legidősebbet első felesége hozta a házasságba, öt a második házasságában született, két legfiatalabb gyermekének pedig Zsukova (36) adott életet. Míg Abramovics igazi self made man, akinek induló üzletéhez első felesége szülei dobták össze a kezdőtőkét, Zsukova egy dúsgazdag olajkereskedő lányaként, gyerekkora óta fényűző körülmények között élt, tanulmányait az USÁ-ban és Angliában végezhette. Abramoviccsal 2007-től alkottak egy párt és az azóta eltelt egy évtized alatt a globális művészeti szcéna legfontosabb szereplői közé emelkedtek.
A műgyűjtésre Zsukova szoktatta rá Abramovicsot, aki nem kispályázott és dollárban mérve is százmilliókat költött festményekre. Már a kezdet sem akármilyen volt: 2007-ben rekordnak számító összeget, 34 millió dollárt adott Lucian Freud egyik legismertebb, termetes szociális munkásnőt ábrázoló aktjáért és ennél is jóval többet, 86,3 milliót Francis Bacon egyik tryptichonjáért. Gyűjteményük nagyvonalú gyarapításánál is komolyabb hatást gyakorolt a házaspár a művészeti színtérre a Kortárs Művészet Garázs Múzeumával, amit – még némileg eltérő névvel – 2007-ben alapítottak Moszkvában, s ami azóta szakmai és oktatási programjaival, kiállításaival, kiadványaival az orosz kortárs szcéna meghatározó, nemzetközi viszonylatban is kiemelkedően fontos szereplőjévé vált. A múzeum neve első otthonának eredeti funkciójára utal, ma már azonban az intézmény új helyen, egy egykor trendi, később igencsak lepusztult étterem Rem Koolhaas holland sztárépítész tervei alapján átalakított épületében működik, fenntartója Darja Zsukova Irisz Alapítványa.
Roman Abramovics és Darja Zsukova. Forrás: dailymail.co.uk
Zsukova maga a főszerkesztője az általa 2013-ban létrehozott Garage magazinnak is, amit tavaly óta az amerikai média üstököse, a Vice Media ad ki. A folyóirat a kortárs művészet mellett a divattal, illetve a két terület találkozási pontjaival is foglalkozik, szerzői között mások mellett Marina Abramovic, Jeff Koons, Richard Prince és Damien Hirst neve is megtalálható. Moszkva mellett a válófélben lévő házaspár Szentpétervárott is aktív: egy, korábban a haditengerészet által használt mesterséges sziget, az Új Hollandia polgári, elsősorban kulturális célú hasznosítását célzó projektet irányítanak. Abramovics és Zsukova számos befektetést eszközölt külföldön is; Abramovics legismertebb huszárvágása a patinás londoni focicsapat, az FC Chelsea megszerzése volt még a „Zsukova előtti” években. Zsukova a művészeti sajtóba is invesztált: egyik társtulajdonosa a néhány évvel ezelőtt a gyűjtői networking elősegítésére létrehozott, Artsy névre keresztelt online platformnak.

Az orosz bürokráciát és az ország nem éppen liberalizmusáról híres kultúrpolitikáját ismerve feltűnő, mennyire viszonylag sima Abramovicsék projektjeinek útja. Ez minden bizonnyal a politikai hátszélnek tulajdonítható; Abramovics Putyin feltétlen híve és kiváló kapcsolatokat ápol a Kreml mindenható urával. A milliárdos hosszú éveken keresztül állami tisztséget is betöltött: 2008-ig Csukcsföld kormányzója volt. A pár kiváló amerikai kapcsolatai, továbbá az a tény, hogy Zsukova Ivanka Trump közeli barátnője, ráadásul fel is értékelik személyüket az orosz vezetés szemében.

A magánélet válságát azonban a politikai hátszél sem oldja fel, a pár útjai szétválnak, de kapcsolatuk közös közleményük szerint baráti marad. Közösen gondoskodnak gyermekeik neveléséről, és – a szcéna számára ez a fontos hír – tovább viszik közös kulturális projektjeiket, így a Garázs Múzeumot is. A hír megnyugvást keltett a moszkvai színtéren, de nem szabad elfelejteni, hogy a vagyonmegosztás még hátra van, s hogy a barátság valóban megmarad-e, nagyban függ attól, sikerül-e a feleknek erről is békésen megállapodniuk. Abramovicsnak első válásakor még nemigen volt megosztható vagyona, a másodikat pedig a híradások többsége szerint „megúszta” 300 millió dollárral, bár egyes hírek szerint ez az összeg jóval magasabb volt, akár a másfél milliárd dollárt is elérhette. A mostani válás minden bizonnyal ennél többel apasztja majd a vagyonát. Arról egyelőre nincs hír, mi lesz Abramovicsék magángyűjteményének sorsa.
A cikk nyitóképe: a Garage Museum épülete Yayoi Kusama installációjával. A Garage Museum jóvoltából