Az 1900-as párizsi világkiállítás miatt építették a francia főváros azóta mítikussá vált műemlék-palotáját, amely 1962-től fogadta a leghíresebb műkereskedők nemzetközi régiségvásárát.
Az elhúzódó renoválás miatt csak 2006-ban költözhetett vissza ismét eredeti színhelyére a Biennale des Antiquaires, amelynek XXIV. kiadására az idén szeptember 11.-21. között kerül sor ugyanitt. A Syndicat National des Antiquaires (SNA) vagyis a régiségárusok országos szakszervezetének szervezésében közel száz élvonalbeli galériás mutatkozhat be 4100 négyzetméteren a patinás csarnokban. A standokon hatvanhat belföldi kiállító mellett hat angol, öt belga, négy német, három-három svájci és amerikai antikvárius árulja portékáját, a többi olasz, osztrák, svéd, holland, portugál vagy kanadai.
A kínálat ennek megfelelően nemcsak földrajzi térben szóródik erősen, hanem történelmi időben is széles skálájú. Régészeti ásatások archeológiai leleteitől középkori és reneszánsz bútorokon, gobelineken vagy régi kéziratokon és kódexeken át a fajanszig, porcelánig, ezüst- és üvegneműig tallózhat a látogató, de válogathat régi mesterek festményei, rajzai, szobrai között éppúgy, mint fegyverek, pénzérmék vagy medáliák között. Francia földön tekintélyes múltra tekinthet vissza és ennek megfelelően manapság is nagy jelentősége van a XVII., XVII. és XIX. század szerteágazó díszítőművészetének éppúgy, mint a világhírű divatházak – Dior, Chanel, Cartier, Harry Winston, Van Cleef & Arpels, De Grisogono és mások – márkás óráinak és egyedi tervezésű dizájnékszereinek.Az egykori gyarmatbirodalom és mai nagyhatalom centrumában Ázsia és Afrika, Óceánia és Amerika egzotikus folklórja és törzsi kultúrája természetszerűleg éppúgy jelen van, mint „a fény városának” becézett metropolisban született huszadik századi avantgárd és az új évezred kortárs képzőművészete. A patinás vásárcsarnok épp ezért nemcsak a műkereskedőket vonzza a világ minden tájáról, hanem a műgyűjtők széles nemzetközi táborát is, ennek megfelelően a szervezők százezres látogatói számot prognosztizálnak.
Mivel a magukra valamit is adó, élvonalbeli galériások egyik rangos vásárról a másikra járnak, – egyrészt mert hívják és elvárják őket, másrészt mivel puszta jelenlétükkel is tovább erősítik eddig megszerzett pozícióikat -, korábbi maastrichti vagy salzburgi szerepléseiről is régi ismerőse már a törzsközönségnek a müncheni és londoni székhelyű Bernheimer-Colnaghi galéria. Egy európai hírű, négy generációs műkereskedői dinasztia leszármazottjaként Konrad O. Bernheimer főleg a régi mesterekre koncentrál a 16.-tól a 19. századig terjedő periódusban, de mivel a korral haladni kell, az utóbbi években kiterjesztette profilját a kortárs fotográfiára. Nála a németalföldi Jacob van Walscapelle fél négyzetméteres vászna – vázába helyezett virágcsokorral, őszibarackkal rakott faággal, márvány asztallapon – amelynek 1667-es datálású társdarabja a londoni Victoria & Albert Museum birtokában van, 850.000 eurót kóstál, míg a különféle, kisebb-nagyobb mai művészfotók tájakkal vagy portrékkal – keretben vagy anélkül – 690 és 2.500 eurós sávban szóródnak. A bajor főváros régiség-mustrájáról is ismert helybéli Gertrud Rudigier főleg későreneszánsz itáliai szobrászok és festők specialistája, nála a budapesti Szépművészeti Múzeum Jan Kupeczkytől való zsánerképének – a két férfialakos Szomorúságnak – párdarabja, az iddogáló és zenélő ifjakat ábrázoló Örömérzet 140.000 euróba kerül, de régi cserépedényeket is tart, például a felvidéki Holics 1743-as alapítású manufaktúrájából egy fajansz dísztányér-párt 9.500 euróért kínál. A hamburgi Dr. Jörn Günther antikváriumában a párizsi Hoo monogramos mester 1425-35 között pergamenre másolt lelkipásztori levelei és misztikus szövegei illusztrációkkal 180.000 eurót érnek, míg Hieronymus Froben és Nicolaus Episcopius 1552-ben készült bázeli Notitia Dignitatuma – szintén illuminált képekkel – 58.000 euróba kerül. Három évtizedes nívós tevékenysége miatt az egyedüli osztrák meghívott volt két évvel ezelőtt és most is az a bécsi Bel Etage galéria tulajdonosa – Wolfgang Bauer -, aki a szecesszió díszítőművészetének elkötelezettje, de profiljába belefér a Bauhaus formatervezése is, például a magyar Marcel Breuer különféle bútorait és modelljeit most 8.500 és 35.000 eurós skálán kínálja.
Wagner István: A Grand Palais régiségvására
Az 1900-as párizsi világkiállítás miatt építették a francia főváros azóta mítikussá vált műemlék-palotáját, amely 1962-től fogadta a leghíresebb műkereskedők nemzetközi...