A bécsi Bankgassén manapság múzeumként működő hercegi gyűjtemény
országos viszonylatban is az egyik leggazdagabb biedermeier piktúra
kollekciót őrzi. Csupán Friedrich von Amerling (1803-1887)
festőművésztől, a korszak kiemelkedő mesterétől kéttucatnyi mű van
birtokukban. Ennek magyarázata egyszerű: Alois II. von Liechtenstein
herceg szoros kapcsolatban állt az alkotóval és sorozatban rendelt nála
családi portrékat vagy vásárolt tőle zsánerjeleneteket.
A képeknek is megvan a maguk sorsa! Az osztrák biedermeier egyik ikonjának számító Szalmakalapos lányt 1835-ben festette Amerling olajjal vászonra, majd 1840-ben vásárolta meg műhelyében Fritz Liechtenstein alezredes. Tőle került a zsidó származású építész – Ernst von Gotthilf – tulajdonába, aki többek között a Schottenringen a Creditanstalt banképületét vagy a Fanto-palotát tervezte és kivitelezte. Amikor a németek bevonultak az osztrák fővárosba, 1939 márciusában Weinmüllernél kényszer-árverezésre került a fél négyzetméteres remekmű és attól fogva az Österreichische Galerie Belvedere állandó kiállításán kiemelt helyen volt látható, mint ahogy állomány-katalógusának borítóján is mindmáig szerepel. A restitúciós törvény értelmében tavaly visszakerült Ernst és Else Gotthilf jogutódainak tulajdonába, akik ezen a nyáron beadták értékesítésre a Dorotheumba. Előzetes reklámkampány nyomán, a patinás intézmény őszi aukciós hetének keretében, a 19. századi festészet speciális árverésén került sor licitálására a cég bécsi palotájában. A ház szakértői eredetileg 250.000 és 350.000 € közötti sávban taksálták, ám a licitálás során több telefonos vetélkedő úgy felverte az árát, hogy végül másfél millióért (egészen pontosan 1,502.300 euróért) került a Lichtenstein Múzeum birtokába. Ez egyrészt világrekordot jelent a festő esetében, másrészt az osztrák műkereskedelemben az eddig legmagasabban elárverezett alkotásnak számít.
Amilyen sokan ismerhetik reprodukciókból a szóbanforgó képet, olyan kevesen tudják, hogy több eredeti verziója is szerepel európai köz- és magángyűjteményekben, amely korabeli népszerűségét is bizonyítja az utókor számára. Így például egy valamivel nagyobb replikája Pálffy József gróf szomolányi várába került (ma Smolnice Szlovákiában), egy másik változata a Lady Lever Collection falán függ Angliában, egy harmadik példány pedig a Bayerische Staatsgemäldesammlungen München – Neue Pinakothek birtokában van. A bécsi Lichtenstein Múzeum igazgatóhelyettesnője – Alexandra Hanzl – azért örült különösen új beszerzésüknek, mert ezáltal sokkal teljesebbé vált alap-kollekciójuk. Tájékoztatása szerint a közönség már november folyamán újra láthatta a közismert és méltán közkedvelt profil-portrét „A hónap műtárgya”-ként, december elejétől pedig állandó gyűjteményük kiemelt példányaként „tálalják” a Liechtenstein-palotában. Itt őrzik egyébként a festőnek egy fiatalkori és egy teljesen ősz, öreg, ámde szokása szerint mindkét esetben profilból megörökített önarcképét egyaránt.
Egyébként a Dorotheum szóban forgó árverésén közvetlenül a Szalmakalapos lány előtt lehetett pályázni Amerling 1846-os mellképére is, potom 7.000-9.000 eurós előzetes becsértéken, amelyet a biedermeier mester egyetlen, a nézővel teljesen szembeforduló önábrázolásaként tart számon a szakirodalom. Nem csoda, ha a licitálás hevében végülis kikiáltási árának nyolcszorosáért, 55.200 euróért került végül új tulajdonosának birtokába. Legalább ilyen érdekes és fordulatos volt ennek a képnek is a sorsa! Ez ugyanis 1916 márciusának végén épp a Dorotheum árverésén került a jómódú, zsidó származású műgyűjtő házaspár – Alfred és Valerie Eisler – birtokába. 1941-től viszont már a grazi Landesmuseum Joanneum leltárában szerepelt egészen 1953-ig, amikor a restitúciós rendelkezések értelmében visszaadták a törvényes örökösöknek és azóta magántulajdonban rejtőzött. Most ebből a privát gyűjteményből adták be a rangidős osztrák árverési firma aukciójára, amelyen a telt ház, a heves ár-párbajok, a meredeken emelkedő licitlépcsők a 19. századi festészet iránti, újabban ismét felfokozott érdeklődést demonstrálták rendkívül látványosan.
Wagner István: A Liechtenstein-palota új sztárja
A bécsi Bankgassén manapság múzeumként működő hercegi gyűjtemény
országos viszonylatban is az egyik leggazdagabb biedermeier piktúra
kollekciót őrzi. Csupán Friedrich von...