Műkereskedelmi berkekben az európai régiségvásárok királynőjének tartják
a TEFAF-ot (The European Fine Art Fair), amelynek 23. kiadására kerül
sor a holland–belga–német hármashatáron lévő Maastricht városában
március 12. és 21. között. A maastrichti kiállítási központ öt-hat
focipályányi területén tizenhét ország 263 vezető galériása állítja ki
mintegy harmincezer műtárgyát.
Az ügyeletes sztár a New York-i és londoni székhelyű, tekintélyes galériás Dickinson standján Paul Gauguin egyik utolsó tahiti olajképe, a Két nő (1912), amely brit privát tulajdonból került elő és most 18 millió euróért kínálják. Szintén az élvonalbeli nemzetközi műkereskedő szállítja a mustra másik világhírű alkotását is, az úgynevezett „Rockefeller Madonnát”, amelyet valamivel olcsóbbra – 11,1 millió euróra – taksált. Sandro Botticelli 1493–95 között temperával falapra festett tanulmányán Mária ölében a kis Jézus, lábánál pedig a gyermek Keresztelő Szent János térdel. (A reneszánsz remekmű újabb nevét onnan kapta, hogy fél évszázadon át az amerikai milliomos família birtokolta.)
Ami a hazaiakat illeti: a rendkívül magasra helyezett (anyagi és minőségi) mérce miatt magyarországi galéria nem szerepel Maastrichtban, de az évtizedek óta a határokon túl élő hazánkfiai közül egyeseknek sikerült bejutni. Például az amszterdami Tóth-Ikonennek, amely Tóth József 16-19. századi orosz munkák iránti szakértelmének köszönhetően fogalom az ikon műfajában. Az első generációs emigráns Tóth és magyarul is megtanult holland felesége, Corrie asszony még manapság is besegít, de újabban átadta a stafétabotot fiának, Tóth Ferencnek és nejének, Christelnek, aki szintén jól beszéli nyelvünket. A londoni Richard Nagy már nem tud magyarul, 1980-ban alapított boltjában az osztrák szecessziót és a német expresszionizmust forgalmazza. Nemzetközi seregszemléken kedvencei Klimt és Schiele finom vázlatai. Utóbbitól a Hölgy fátyollal című 1915-ös tollrajza szerepel most.
Galériások egész sora árulja a két világháború között emigrációba kényszerült avantgárd mestereink alkotásait. Bartha Miklós és Margit is ezzel a profillal alapította bázeli galériáját 1970-ben (lajstroma Beothy, Forbát, Kádár, Kassák, Mattis-Teutsch és Péry nevét tartalmazza), aztán a feleség érdeklődésének köszönhetően a dél-amerikai illetve skandináv térséggel bővítették, majd 2007-től az új generációs Stefan Bartha már kizárólag a fiatalok számára nyitotta meg „Garázs-Galériáját”. Wolfgang Bauer 1975-ben létesített bécsi Bel Etage Galériája a Wiener Werkstätte nagyjai mellett a Bauhaus kiválóságaival is foglalkozik, így „törzsvendég” nála Breuer Marcell. Most standján és katalógusoldalán egyaránt az osztrák Josef Urban 1908-as bécsi karosszék-párjával büszkélkedik, a magyar Járay Sándor kivitelezésében. Hasonlókat említhetünk az 1964-től fungáló müncheni Thomas Galéria kínálatából, ahol a Der Blaue Reiter (A kék lovas) és a Die Brücke (A híd) csoport tagjai mellett a Bauhaus állandó vendég, alkalmanként prominens magyarjaival.
A hazai közönség is ismerheti a Budapest Art Fair műcsarnokbéli vásárairól a párizsi Galerie Beres barbizoni iskolától az impresszionistákon át a kortársakig ívelő kínálatát, amelyben magyarok is mindig akadnak szép számmal. Maastrichti standjukon és a katalógusban Hantai Simon Post Mariale (1963) „gyűrött mustrás” olajképét ajánlják kobaltkék tónusokban, hátoldalán saját kezű ajánlással is hitelesítve. A vezető salzburgi osztrák–magyar galériás páros – Thomas Salis és László von Vértes – 1994-től zürichi filiálét is nyitott. A 19. és 20. század festészetéből, grafikájából és szobrászatából csak a „mazsolát” szemezgetik ki, a mesterművekért joggal elvárható csúcsárakon. A maastrichti vásár katalógusában Alekszej Javlenszkij 1919 körüli organikus absztrakt Variationját illetve Max Ernst Rayons Cosmiques című, geometrikus kompozícióját reprodukálták. A londoni Somló Antiques négy évszázad régi óráit forgalmazza 1970-től, miközben Rita Fancsaly közelmúltban létesített milánói üzletében kizárólag a kortárs olasz dizájnt népszerűsíti, a modern muranói üvegektől a különféle bútorokig és lakberendezési tárgyakig.