Évről-évre „menetrendszerűen” sorra kerülő egyéni kiállításain
Helényi Tibor úgy tud megújulni a részletekben, hogy egészében tovább őrzi
messziről felismerhető témaválasztását és csak reá jellemző, markáns
formanyelvét. Jelenleg a szándékosan antikizáló Colosseum címmel a pesti Stoll’Art Kortárs Galériában mutatja be legfrissebb termését november 14-ig tartó
kamaratárlatán.
Eddigi szokásához híven, most is arasznyi tábláktól egész
falat betöltő kompozíciókig szélesedik a skála, ráadásul szinte minden egyes képét
több, kisebb-nagyobb elemből szerkeszti össze. A vászon textúráját helyenként
továbbra is szabadon érvényesülni hagyja, alapozás nélkül, frappáns
kontrasztként viszont realisztikusan megfestett, izmos férfitestek bukkannak
fel torzó formájában vagy egészében, de ezeknek szürreális jelleget kölcsönöz
az, hogy a fejek ábrázolását következetesen elkerüli. Az aktok kísérő
attribútumai is részben a régiek : fekete, fehér vagy színes botok – amelyeket
olykor csak festett változatban, síkban ábrázol, máskor a maguk három dimenziós
valóságában is megjelennek – továbbá a fantasztikus képregények manapság
divatos kellékei – sugárzó fényrudak és világító vagy sötét árnypalástok, kerek
pajzsok, avagy csak azok körívben kivágott hiánya az alap-felületen, illetve a
korábbról már ismert piramisok háromszögei.
A Természetes átlók egyik változatán valódi, levágott faágat
erősít keresztben a natúr vászonra, a fotográfiaszerűen részletezett férfitest
fölé, és ezzel olyan sajátos hatást ér el, mintha vetett árnyékával együtt a
rügyező vessző is festve volna, még a figyelmes szemlélő is csak tapintással
jön rá az optikai csalódásra. A Fibonacci átló színes sávjai a 16–17. század
fordulóján élt híres talján tudósnak állít emléket ezzel a vizuális
leképezéssel, akinek elmélete a biológiai fejlődésnek is matematikai képletévé
vált. A fény őre profilban ábrázolt felsőtesttel, baljában fehéren izzó
„neoncsövet” hordoz, az Ajtó a falban főszereplője viszont fekete vándorbottal
lépdel a végtelenbe, míg A törvény kapuja ultramarinkék ajtófélfa, és ebből az
architekturális keretből közeledik felénk a főhős. Az ókori egyiptomi piramisok
háromszögei már régebben is mindegyre visszatérő motívumai voltak Helényi szimbolikus
festészetének. Ez a vonulat most is tovább folytatódik egy monumentális
diptichonnal. Padlótól a plafonig és saroktól sarokig két teljes falat tölt be
a galériában a nyolc kisebb-nagyobb elemből összeszerkesztett Nagy piramis. Az
épületelem a földszínek különféle, sötét tónusaiban tartva, a világító rudat
tartó figurák közül az egyik szemben, a másik viszont háttal áll a
tárlatlátogatónak és így visz további mozgalmasságot az egyébként statikus kompozícióba.
Ki-ki saját fantáziája szerint értelmezheti ezt a jelképes és egyúttal festői
látomást, akárcsak a Pajzs tavalyi, kis alakú, valamint a Nagy pajzs idei,
méretesebb variánsát. Ez utóbbiakon a korábbi átlók és egyenes vonalak mellett
most újdonságnak számít az ívelt szerkezeti elem, sőt, ennél tovább lépve, a
festő még „rátesz egy lapáttal”, amennyiben nem magát a kör alakú harci eszközt
jeleníti meg egy az egyben, hanem annak hiányát hangsúlyozza. A küzdelemben a
test védelmére szolgáló tárgy helyén csak egy kerek lyuk éktelenkedik a vászon
közepén, és ezzel a fogással újabb elidegenítő hatást ér a művész, mint a
már-már naturalista módon megörökített harcos frappáns kontrasztját a
minimal-art sajátos alapállásával kombinálva.
Helényi Tibor markáns piktúrájának legfőbb állandó eleme a
folyamatos és lineáris fejlődés. Ő a már korábbról ismert kép-elemeiből is tud
újat nyújtani és másikat komponálni az alkalmi kiállításokon, amennyiben
megváltoztatja az előző összeállítások külső formarendjét. Azonban, mint
vérbeli festő számára, a „külcsín” mellett a „belbecs” is legalább olyan fontos, és ezért kísérletezik a szerkezeti elemek mellett egyre újabb tartalmi
összetevőkkel is. Eddigi, több évtizedes munkásságának ismeretében elég nagy
biztonsági százalékkal meg lehet jósolni, hogy monoton önismétlésre a
továbbiakban sem kell számítanunk az ő esetében. Így már előre kíváncsivá teszi
törzsközönségét a további folytatásra…