A Szépművészeti Múzeum centenáriumának évében (2006) indult
Géniuszok és remekművek elnevezéssel az a kamaratárlat sorozat,
amelynek keretében a legrangosabb külföldi társintézmények kölcsönöznek
rövidebb-hosszabb időre egy-egy világhírű mesterművet, amelyet a
vendéglátó saját tulajdonából vesz körül raktárakban rejtőző, az éppen
aktuális témakörbe illő alkotásokkal.
Jelenleg Jézus nyomában címmel február 5-ig Domenikos Theotokopoulos – közismertebb nevén El Greco (1541- 1614) – vallásos munkássága kerül reflektorfénybe, különös tekintettel az újszövetségi történetekre. Mivel a görög származású, itáliai műveltésű, majd spanyol földön letelepedett művészt nem a királyi udvar támogatta, hanem egyházi megrendelésekre dolgozott, életművének legjelentősebb hányadát Jézus életének és tanítványainak ábrázolása teszi ki. Ilyen az aktuális kamaratárlat „sztárja” is, a madridi Pradóból érkezett Evangelista Szent János viszonylag kis méretű (90 x 77 cm), félalakos olaj-vászon festménye. Mivel El Greco és műhelye 1585 után több apostol-sorozatot is festett, a korszak és a témakör kiváló ismerője – Nyerges Éva kurátor – találó ötlettel afféle „triptichonná” egészítette ki ezt a „házi készletből”. Azonos alapanyagból és technikai eljárással, egyrészt az őszbe csavarodott hajú és szakállú Szent András apostol valamivel kisebb képe került mellé, a kompozíciót átlósan kettészelő kereszt alsó szárával, végén a művész görög betűs monogramjával. Másrészt a még ennél is kisebb, megközelítőleg fél négyzetméteres Szent Jakab apostol tanulmányfeje függ a falon, amelyet egyesek régebben a festő fiatal kori önarcképének tartottak. Ez utóbbi azért is ritkaság, mert eddigi ismereteink szerint a művész általában nem készített apostolaihoz előzetes vázlatokat vagy tanulmányokat, a szóbanforgó portré viszont előzménye volt annak a végleges – szintén zöld köpenyes és piros palástos – változatnak, amelyik jobbjában vándorbotot tart és jelenleg Oviedóban a Museo de Bellas Artes de Asturias egyik ékessége.
Szerencsére ezzel még korántsem értünk az eredeti El Greco remekművek végére! A szintén budapesti Bűnbánó Magdolna keletkezését 1576-77-re datálják a szakértők és minden részletében a festő velencei évtizedének tipikus terméke. Az ottani, vörösre festett hajú szépségek tanítómesterének – Tizianónak – azonos témájú képein is hasonló beállításban pózolnak, a távolban a lagúna látszik a jellegzetes házakkal, előtérben pedig egy tipikus, korabeli illatszeres üvegcse tűnik fel a bal alsó sarokban, mint a földi hiúságok jelképe valamint a nyitott könyv és a morbid koponya (a túlvilági öröklét szimbólumai) ellentételezése. A méreteiben is monumentális hatású Krisztus az Olajfák hegyén 1610-14 között – a művész halála előtti években – készülhetett és a mi legkésőbbi festményünknek számít. Bár akkoriban már idestova három évtizede Toledóban élt, ezen még mindig megőrízte másik velencei példaképe – Jacopo Bassano – hatását. A témáról több – álló vagy fekvő formátumú – variációt is készített. A függőleges kompozíciókon – így a budapestin is – a derékbatört fa nemcsak az előtér földi realitását és a dombtető égi jelenését választja el egymástól, hanem Jézus fiatalon megszakadt evilági létét is szimbolizálja. A legújabb kutatások szerint nem „a görög” saját kezű alkotása, hanem a műhelyében készült másolat a vendéglátó intézmény két további képe. Közülük adekvát, 16. századi festett spanyol keretben ékeskedik az El Expolióként is emlegetett Krisztust megfosztják ruháitól mozgalmas kompozíciója. Ez a toledói székesegyház egész alakos, végleges változatához képest csupán nyolc főalak felsőtestét választotta ki a tumultuózus tömegjelenetből. Szintén mástól való A szent család Szent Annával budapesti példánya, amelyet 1610 és 1620 között – tehát akár a mester halála után – másolhattak tanítványai a toledói San Juan Bautista kórházban őrzött eredeti után. Egyes feltételezések szerint Mária modellje spanyol élettársa lehetett, a kisded pedig tőle született saját fia. Bizánci stílusú görög ikonoktól olasz reneszánsz mesterek remekeiig, közel félszáz festmény, szobor, relief és metszet valamint installáció teszi az élményt teljesebbé, jól illusztrált és szakavatott, de olvasmányos katalógus kíséretében.
Wagner István: Jézus nyomában – El Grecóval
A Szépművészeti Múzeum centenáriumának évében (2006) indult
Géniuszok és remekművek elnevezéssel az a kamaratárlat sorozat,
amelynek keretében a legrangosabb külföldi...