Négy évvel ezelőtt úgy alapították Bécsben a kortárs képzőművészet értékesítéssel egybekötött nemzetközi seregszemléjét Viennafair néven, hogy jelszava – Focused on CEE – eleve Közép- és Kelet-Európa országaira koncentrált. Az idén április 23. és 28. között már százhuszonhat galériás szerepel a fővárosban a világ minden tájáról, az USÁ-tól Izraelig vagy a napfényes Ibériától a ködös Albionon és a Baltikumon át a Balkánig. A délkelet-európai régióból ebben az esztendőben kéttucatnyi kiállító jelentkezett : szlovén, szerb, bolgár, román, magyar, szlovák, cseh, lengyel, litván és orosz földről egyaránt.
Az indulástól kezdve hagyománnyá vált az is, hogy a részt vevő országok kisebb-nagyobb galériái mellett – bármiféle műkereskedelmi „mellékíz” nélkül – tekintélyesebb intézmények is bemutatkozhassanak egy külön részlegen. Így vendégeskedik Budapestről a Ludwig Múzeum is, például a bécsi MAK (Museum für Angewandte Kunst) vagy a vilniusi CAC (Contemporary Art Center) illetve az osztrák iparművészeti egyetem társaságában. A kísérőműsorok keretében egyes művészeti könyvkiadók albumainak és katalógusainak helyszíni bemutatói mellett naponta öttől elméleti kerekasztal-beszélgetésekre is sor kerül – meghívott kritikusokkal és művészettörténészekkel – többek között a globális tendenciák és regionális perspektívák párhuzamairól vagy kontrasztjairól, továbbá a művészet, építészet és ipari formatervezés egymáshoz való viszonyáról, illetve a közönség általi fogadtatásáról.
Az osztrák Hans Knoll elsőként alapított magángalériát a vasfüggöny mögött még a rendszerváltás előtt, amikor bécsi boltja mellett a budapesti Liszt Ferenc téren is kiállítóhelyet nyitott. Ez a kezdeti lépés mindmáig kihatott ottani tárlatainak markáns profiljára is, mivel következetesen a kelet-európai térségből hív meg művészeket a nyugatiak mellé. Sajátos arcéle miatt alapító tag és rendszeres szereplő a hasonló törekvésű Viennafair mustráján. Most sem hazudtolja meg korábbi önmagát, hiszen Birkás Ákos legújabb festményei mellett – amelyek ráadásul a migráció rendkívül aktuális témájával foglalkoznak – Nemes Csaba belpolitikai töltetű friss vásznait függeszti falaira. A Liverpoolban született, de évtizedek óta Wuppertalban élő és alkotó Tony Cragg szobrászművész partnere a standon a bolgár származású, ámde Bécsben dolgozó Mara Mattuschka, filmre vett performanszaival és azonos ihletésű olajképeivel. Az oroszok is a galéria érdeklődési szférájába tartoznak: az AES+F (Tatjana Arzamazova, Lev Evzovich és Jevgenyij Syvatsky + Vlagyimir Fridkes) építész, reklámszakember és divatfotós csoport különleges témájú és elegáns stílusú, lenvászonra nyomott, monumentális fotóit már nálunk is láthattuk korábban, akárcsak a szintén moszkvai The Blue Noses Group (Vjacseszlav Mizin és Alekszej Shaburov) trivialitás határát súroló kül- és belpolitikai pamfletjeit, álarcos figurákkal.
A kortársakkal foglalkozó élvonalbeli magyar kisgalériák közül a két világháború közötti avantgárd mesterekre és mai fotóművészekre szakosodott, kiváló Vintage vagy a fiatal festőkre, grafikusokra és videósokra koncentráló, jónevű Deák Erika korábbi meghívásai után az idén is jelen lehet a hasonló jellegű, csupa kis betűvel írott acb galéria. Utóbbi egyetlen alkotó, a miskolci születésű és Budapesten élő, negyvenes festőművész – Szűcs Attila – méteres kartonjait viszi a vásárra, mégpedig a legújabb, úgynevezett „buborékos” periódusából, léggömbökbe komponált, tétován álldogáló, űlő, fekvő vagy éppen fürdő figurákkal. Teljesen új szereplő viszont Bécsben a budapesti Kisterem Galéria, amelyik egy olyan magyar és dán „páros” sokféle alkotásait állítja ki, amelynek mindkét tagja jelenleg Berlinben dolgozik. A fiatal Fodor János rajzai, vegyes technikájú festményei, fotói és tárgyai mellett videói is szerepelnek, véletlenül felvett események manipulált összekapcsolásával, amelytől ezek meglepően új értelmet nyernek. Gitte Villesen: Jelenetek egy némafilmből című, huszonkét fotóból összeállított installációját a hazai néző is láthatta 2006-ban, a Műcsarnok „Álmok égő tájain” elnevezésű skandináv csoportos vendégtárlatán. Az ebből szerkesztett negyedórás videót pedig a stand közepén elhelyezett plazmatévén, nonstop vetítésen tekintheti meg a nemzetközi közönség.
Wagner István: Kortársaink a Viennafair-en
Négy évvel ezelőtt úgy alapították Bécsben a kortárs képzőművészet értékesítéssel egybekötött nemzetközi seregszemléjét Viennafair néven, hogy jelszava – Focused on CEE...