Először mutatja be a szélesebb nyilvánosság előtt privát műgyűjteményét az osztrák földön élő orosz üzletember, Alexander Reznikov. Vagyonát ingatlan ügyletekkel szerezte, magán kollekciójába előbb az orosz avantgárd második nemzedékének, majd osztrák kortársaiknak munkái kerültek be. Most Get Connected címmel a Wiener Künstlerhaus termeiben láthatunk ebből az anyagból válogatást ingyenes belépéssel április 1. és 19. között.
Az alkalmi rendezvényhez az adott apropót, hogy a mecénás hajlamú milliomos ezentúl időszaki tárlatok szervezésén kívül a tulajdonába került kortárs alkotások hosszú lejáratú kölcsönzéseivel vagy azok végleges elajándékozásával is szeretné szorosabbá tenni együttműködését különféle közintézményekkel és múzeumokkal egyaránt. Tavaly Alexander Reznikov Award elnevezéssel díjat is alapított 35 év alatti fiatalok számára, amely három mű megvásárlását jelenti, összesen 30.000 euró értékben, és a frissen bekerült munkákat a fentebb említett módon népszerűsíti a továbbiakban is. A díjak odaítélésében úgy igyekezett kizárni saját szubjektív ízlését, hogy kezdettől fogva bevonta a döntésbe az Artmagazine internetes folyóiratot, valamint Ernst Hilger kimondottan kortársakra szakosodott bécsi galériáját. Az osztrák, német és orosz szakemberekből álló nemzetközi zsűrit kurátorokból, szerkesztőkből és professzorokból verbuválták. A bíráló bizottság 240 alkotásból válogatta ki azt a hármat, amelyet szintén most visznek a közönség elé.
A szerencsés nyertesek közé tartozik az osztrák Deborah Sengl, aki a társadalom aktuális hatalmi struktúráit firtatja a koncept-art eszközeivel. Az ifjú művésznőt hosszú esztendők óta az álcázás és az átverés sokrétű problémaköre foglalkoztatja. Az identitás keresésének vagy épp a rejtőzködésnek végletes eseteit az állatvilágra vetíti ki, ám ezeket a fabulabéli figurákat mai divat szerint öltözteti és szokványos hétköznapi tevékenységek középpontjába helyezi. 2008-as díjazott objektje Mérték nélkül címmel egy groteszk keverék lényt, egy patkányfejű embert helyez az élelmiszerraktárba, hogy ebben a szarkasztikus környezetben meditáljon ironikusan arról, ki lehet itt a tettes és ki az áldozat tulajdonképpen. Az ellentétek szembesítése az alapállása a felváltva Bécsben vagy Berlinben élő és alkotó Moussa Konénak is. A pályakezdő fiatalember ráadásul a fekete-fehér kontrasztokat kedveli. Ilyen Resetting / Phantasana elnevezésű most kiválasztott, komplex installációja is. Oldalt széles csíkozású függöny, középen öt fehér hokkedli, a falon pedig kisebb-nagyobb tusrajzok függenek berámázva. A képeken cirkuszi arénát ábrázol, ahol elefántok végzik betanult mutatványaikat ugyanilyen bútordarabokon, idomítójuk parancsszavai és ostorsuhintásai szerint. Moussa Kone ezzel az összeállítással is korábbi témakörét folytatja, a természet és a város, az ember és az állat, a színpad és az élet ellentét-párjainak frappáns szembesítésével.
Talán a legérdekesebb az orosz ikrek Maria & Natalia Petschatnikov munkássága. Annál is inkább, mert eredetileg szülővárosukban – Szentpéterváron – teljesen konzervatív akadémiai képzésben volt részük. Ezáltal kiválóan elsajátíthatták a hagyományos festészet alapjait és műhelytitkait. Erre építhették aztán párizsi majd New York-i tanulmányútjaik tapasztalatai nyomán a legfrissebb törekvések speciális mesterfogásait valamint a legújabb divathullámok trükkjeit. A jelenleg német földön élő testvérpár közös képein olyan vizuális nyelvet fejlesztett ki, amely megtévesztően három dimenzionális hatást kelt még a vászon síkján is, mintha nem festmény, hanem térbeli installáció előtt állna a figyelmes szemlélő. Sajátos szójátékkal Ál-helyek összefoglaló elnevezésű kép-ciklusukból ezúttal az Iskola és a Pihenőtér került be a Reznikov-gyűjteménybe valamint a mostani csoportos seregszemlére, mint az ásítóan unalmas üresség vagy a mesterségesen megrendezett dekorativitás leleplezése. A Get Connected ifjusági tárlaton további két más alkotói páros (Asgar/Gabriel illetve Aleksey Buldakov & David Ter-Oganyan) valamint egy négytagú csoport (AES + F) is szerepel a közel kéttucatnyi orosz és osztrák egyéni kiállító mellett. A magánkollekció első közszereplését 67 oldalon 27 képpel azonos című katalógus kíséri angol nyelven.
Wagner István: Orosz-osztrák kortárs tárlat
Először mutatja be a szélesebb nyilvánosság előtt privát műgyűjteményét az osztrák földön élő orosz üzletember, Alexander Reznikov. Vagyonát ingatlan ügyletekkel szerezte,...