A kiállítást megnyitja: Turai Hedvig művészettörténész
A Tehnica Schweiz művészpáros (László Gergely és Rákosi Péter) több mint 15 éve dolgozik együtt. Érdeklődésük középpontjában a kulturális identitásokhoz kapcsolódó történetek, épületek, helyszínek és közösségek állnak. Kutatáson alapuló, „leletmentő” munkáikban nemcsak vizsgálják a kollektív emlékezet mintázatait, hanem különböző együttműködésen alapuló alkotófolyamatok során azok játékos előhívására is kísérletet tesznek.A kék terem az épített és a tárgyi kulturális örökséghez való viszonyunk újragondolásával foglalkozik, amelyben két történet fonódik össze: a Szépművészeti Múzeum 19. századi antik szobormásolati gyűjteménye, valamint a 18. században épült tatai zsinagóga, ahol több mint negyven éven keresztül mutatták be az életnagyságú ókori másolatokat.A kék terem egy installáció és egy film, helyszíne az egykori zsinagóga. A filmben a restaurátorok leválasztják a gipszmásolatokat a posztamensekről, darabokra szedik, ládákba rakják és elszállítják. Az épület fokozatosan kiürül, majd a zsinagóga önkényes elfoglalásával egy csapat művészhallgató veszi birtokba a műteremmé alakított teret, és az antik szobrok kisméretű porcelán másolatait készítik el a gipszek pontos, kicsinyített replikáiból egy új gyűjteményt hozva létre.A film egy művészi intervenció dokumentuma, amely a gyűjtemény elköltöztetésével az önmaga emlékművévé váló kiürült épület számára kínál újabb ideiglenes funkciót: egy porcelánmanufaktúrát. A 19. században közpénzen vásárolt ókori replikák oktatási célokat is szolgáltak: az egyetemes szépségideál formajegyeinek elsajátítása érdekében másolták a művésznövendékek az antik szobrokat. Ma azonban már egy teljesen más jellegű műhelyfeladaton dolgoznak a fiatalok; az egykor benne lakó szobrok egy másik minőségben (anyagban, méretben) jelennek meg.
A Tehnica Schweiz projektje a tatai volt zsinagógában került először bemutatásra, a hely jelentésének különböző diskurzusait olvasztva magába. A második világháború előtt Tata 12 ezres lakosságának 10%-a izraelita származású volt; az asszimilált közösség tagjai között sok iparossal és kereskedővel. Tata iparának jelentős része, így a szőnyeggyár, a bőrgyár és a téglagyár is zsidó kereskedők tulajdonában volt. A város egyik prominens alakja volt a zsidó származású gyáros Fischer Mór (1799-1880), a herendi porcelángyártás felvirágoztatója.
Az anyag most új helyszínre, a Kiscelli Múzeum Templomterébe költözik. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Kiscelli Múzeum a főváros történetének sokszínű tárgyi és művészeti emlékét őrzi. Az időszaki kiállítások befogadására szolgáló egykori templomhajòban a limitált példányszámú porcelán-nippek az antik gipszszobrok méretével és a hatalmas tér dimenzióival is kapcsolatba kerülnek. A zsinagóga nemcsak a filmen, hanem a templomtérben is megjelenik: a porcelánszobrok bemutatására készített építészeti makett az antik másolatok egykori lakhelyének formáját és anyagát is megidézi.
A kék terem a többszintű áthelyezéssel és újrahasznosítással történelmi és művészeti emlékeink tér – és idődimenzióinak folyamatos alakulását érzékelteti, miközben a kulturális örökséghez való komplex viszonyunk újragondolására vállalkozik.
A porcelánszobrokat Kondor Edit, Csák Mónika, Bokor Zsuzsa vezetésével és közreműködésével MOME Tárgyalkotó Tanszék MA hallgatói Bodnár Henrietta, Farkas Gabriella, Fúró Bernadett, Nagy Boglárka, Nagy-György Ágnes, Szőke Barbara készítették.
A filmben, amelynek zenéjét Bátki Viktor brácsaművész és zeneszerző készítette, az ógörög és a héber dallamvilág keveredik. Főmotívuma egy négy hangból álló ógörög hangsorból (enharmonikus tetrachord: egy nagy terc, két negyedhang) és egy ógörög dallamtöredékből tevődik össze. A zenét a művész (akusztikus) brácsán és hathúros elektromos brácsán játszotta fel, effekt pedálok használatával. A hangszerek segítségével imitálta az ókori húros-pengetős, ősi fúvós hangszereket, és az atmoszféra hangokat egyaránt.
A zene első részében végig pulzáló basszus szólam mind ritmusképletben, mind hangmagasságban a TATA szót tartalmazza (2 negyedhang = ta-ta, zenei B hang relatív szolmizáció szerint szintén „tá”).
A kiállítás kurátora: Lázár Eszter művészettörténész
Kapcsolódó programok:
2019. június 22. 16.00 – 18.00
A kék terem a Múzeumok éjszakáján
Átiratok A kék teremre: anyagok, technikák, minőségek, történetek
Résztvevők:
Káldi Richárd restaurátor – az ókori mesterművek másolása – az ókori másolatok restaurálása
Kondor Edit kerámiaművész, MOME Tárgyalkotó Tanszék – Az “ókori” porcelán titkai
Pap Dávid / FabLab – A szobrok léptékváltása – óriás gipsz szobrok asztali 3D-ben
Rákosi Péter (Tehnica Schweiz) és Lázár Eszter
2019. Július 5. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Péterfy Gergely íróval
Külön köszönet:
Birkás Máté, Bokor Zsuzsa, Csák Móni, Kondor Edit és a MOME másodéves hallgatói (Bodnár Henrietta, Farkas Gabriella, Fúró Bernadett, Nagy Boglárka, Nagy-György Ágnes, Szőke Barbara ), Katarina Šević, Kútvölgyi Léna, Pap Dávid / FabLab, Pados Gábor, Petrányi Viktória, Schmidtmayer Richárd, Sipos Dániel, Toronyi Zsuzsa, Végvári Tamás / Liget Projekt Budapest, Zafir Dániel
A projekt létrejöttét támogatta:
Barta Péter, Kuny Domokos Múzeum,Tata, acb Galéria, FabLab Budapest, Karmazin Stúdió, Szauer Péter, Tárgyalkotó Tanszék MOME, a Proton Cinema, SILKEM Hungary kft., tranzit.hu
——————————
www.tehnicaschweiz.com
——————————
The Blue Room / an exhibition by Tehnica Schweiz (Gergely László and Péter Rákosi) at the Church Hall of the Kiscell Museum
Vernissage: 18 June 2019 / 18:00
Opening remarks: Hedvig Turai, art historian
Venue: 108. Kiscelli u., 1037 Budapest
On view: 19 June – 13 July 2019
The artist duo Tehnica Schweiz (Gergely László and Péter Rákosi) have been collaborating for more than 15 years. They are interested in stories, buildings, locations and communities with a relation to cultural identity. Their research-based ‘conservation’ work is more than a mere analysis of the patterns of collective memory: in the course of diverse collaborative creative processes, they make attempts at playful recollection.
The Blue Room is aimed at the re-examination of our relation to architectural and material cultural heritage, merging two stories: on the one hand, the story of the Hungarian Museum of Fine Arts’ 19th century plaster cast collection of antique sculptures, and on the other hand, that of the 18th century synagogue of Tata, which served to house the exhibition of life-size copies of antique sculptures for more than forty years.
The Blue Room comprises a film and an installation at the former synagogue. In the film, conservation specialists are seen detaching the plaster sculptures from their pedestals before disjointing and boxing them to be hauled away. The building is gradually evacuated, only to be occupied anew by a group of art students who transform the space into a temporary atelier to craft small porcelain copies of the antique sculptures, giving rise to an entirely new collection from the accurate miniature replicas of the plaster copies.
The film documents an artistic intervention that repurposes the empty building, transubstantiated into a memorial of itself once the collection is moved out, with a new temporary function: a porcelain manufacturing workshop. Purchased with public funds in the 19th century, the antique replicas also used to serve educational purposes: art students copied antique sculptures in order to acquire the formal features of a universal beauty ideal. Today, however, young artists are engaged in a workshop of entirely different character; the sculptures once inhabiting the building appear in a different quality (material, size).
The project by Tehnica Schweiz was first exhibited at the former synagogue of Tata, incorporating various discourses related to the place. Before World War 2, 10% of Tata’s population of 12 thousand residents were of Jewish origin, with several craftsmen and merchants amongst the members of the assimilated community. The better part of Tata’s industry, including the carpet-, leather-, and brick factories, was in the hands of Jewish tradesmen. A prominent figure in the history of the town was the Jewish factory owner Mór Fischer (1799-1880), the man who brought the porcelain factory of Herend to success.
The installation now moves to a new location, the Kiscell Museum’s Church Hall.
A subsidiary of the Budapest History Museum, the Kiscell Museum is a repository of colourful objects and artworks from the capital’s history. Serving to host temporary exhibitions, the limited edition porcelain figurines enter into relation with the massive dimensions of antique plaster statues as well as the vast space. The synagogue is represented not only in the film, but also in the church space: the architectural scale model built as a display stand for the porcelain statuettes evokes the former abode of the antique replicas in terms of both its material and design.
Through the theme of multiple transfer and recycling, The Blue Room demonstrates the constant transformation of the vestiges of our history and art, while attempting to reexamine our complex relation to cultural heritage.
The porcelain sculptures were made under the guidance and with the contribution of Edit Kondor, Zsuzsa Bokor, Mónika Csák, teachers of the Product Design Department at the MOME University, by MA students Henrietta Bodnár, Gabriella Farkas, Bernadett Fúró, Boglárka Nagy, Ágnes Nagy-György, Barbara Szőke.
Composed by violist and composer Viktor Bátki, the music of the film is a fusion of ancient Greek and Hebrew melodies. Its leitmotif is a combination of an ancient Greek enharmonic tetrachord scale of four notes (two major thirds and two quarter tones) and an ancient Greek tune fragment. The music was recorded by Bátki using an acoustic viola and a six-string electric viola, with effects pedals. With the help of these instruments, he imitated ancient plucked string and wind instruments as well as atmospheric noises.
The bass track pulsating through the first section of the score comprises the phrase TATA in terms of both rhythm and pitch (in solfege terms: 2 quarter notes = TA-TA; in relative solmization: the B note can also be referred to as ‘TA’).
Curator of The Blue Room exhibition: Eszter Lázár, art historian
Related events:
22 June 2019. 16.00 – 18.00
The Blue Room at the Night of Museums
Adaptations for The Blue Room: materials, qualities, stories
Participants:
Péter Rákosi (Tehnica Schweiz) and Eszter Lázár
Richárd Káldi, conservator – Replication of antique masterpieces – conservation of antique replicas
Dávid Pap / FabLab – Statues shift scale – giant plaster statues in desktop 3D
Edit Kondor, ceramic artist – Secrets of “antique” porcelain
5 July 2019. 18.00
Exclusive guided tour with author Gergely Péterfy
Special thanks:
Máté Birkás, Edit Kondor and the 2nd year students of MOME (Henrietta Bodnár, Bernadett Fúró, Boglárka Nagy, Ágnes Nagy-György, Barbara Szőke), Katarina Šević, Léna Kútvölgyi, Dávid Pap / FabLab, Gábor Pados, Viktória Petrányi, Richárd Schmidtmayer, Dániel Sipos, Zsuzsa Toronyi, Tamás Végvári / Liget Project Budapest, Dániel Zafir
Supported by:
Péter Barta, Kuny Domokos Museum, Tata, acb Gallery, FabLab Budapest, Karmazin Studio, Péter Szauer, MOME Product Design Department, Proton Cinema, SILKEM Hungary kft., tranzit.hu