New York, Madrid, Bilbao és Párizs után végre Budapesten is láthatja a nagyközönség a legendás „mexikói bőröndöt”, amely Robert Capa, Gerda Taro és Chim (David Seymour) elveszettnek hitt spanyol polgárháborús felvételeit őrzi.
A világhírű, magyar származású fotográfus, Robert Capa évtizedekig elveszettnek hitt felvételei kalandos úton kerültek Mexikóba, ahol szerencsés véletleneknek köszönhetően a kilencvenes években találtak rájuk. A közel 4500 negatívból álló anyag végül egy ír filmrendező, Trisha Ziff közbenjárásának köszönhetően került 2007-ben a Capa életművét őrző New York-i International Center of Photography-ba. Ekkor derült ki, hogy a negatív tekercseken nem csak Capa eddig ismeretlen felvételei vannak, hanem a lengyel származású Chimnek (David Seymournak), és Capa fiatalon, épp a spanyol polgárháborúban életét vesztő szerelmének, Gerda Tarónak korábban soha sem látott képei is.
A bőrönd valójában három dobozt jelent, amelyet nagy valószínűséggel maga Capa és Chim állított össze 1939-ben, Capa barátjának, Weisz „Chiki” Imrének a segítségével, akinek nagy szerepe volt abban, hogy Párizs 1940-es német megszállásának zűrzavarában az anyagot sikerült külföldre menekíteni. A gondosan elrendezett és felcímkézett tekercsek a spanyol polgárháború egész történetét felölelik. Chim 1936-ban és 1937 elején tudósított a háborúból, Taro 1937 júliusáig fotózott, amíg maga is egy összecsapáskor lelte halálát, Capa – kisebb-nagyobb megszakításokkal – a háború legvégéig dokumentálta megrázó képekkel a konfliktust. Ezeken kívül a dobozokban volt Fred Stein több tekercs filmje is, zömmel Taróról készült portrék, amelyek a fotós halála után elválaszthatatlanul összekapcsolódtak magának a háborúnak a képeivel.
A fasizmusnak és antifasizmusnak a XX. század tragikus történetét meghatározó szembenállása a spanyol polgárháborúval vette kezdetét. A háborút sokan a kitörése pillanatától (1936. július 19.) az európai fasizmus riasztó térnyerésének tekintették, ezért a világ számos országából érkező baloldali értelmiségi és művész, többek között Capa, Chim és Taro tudósított megrendítő erejű képekkel és cikkekkel a háborúról és annak mindennapjairól. A Mexikói bőrönd negatívjai rendkívüli bepillantást engednek e három haditudósító korabeli munkásságába. Jóllehet egyik-másik képet már ismerhettük régebbi újranyomásból vagy folyóiratok reprodukciójából, a negatívokból készült itt látható modern kontaktmásolatok először mutatják meg az évek során ikonikussá vált képeket megalkotásuk sorrendjében és eredeti kontextusukban. Az anyag nem pusztán egyedülálló gazdagságban mutatja meg a spanyol polgárháborút – az Európa történelmét alakító konfliktust – hanem azt is szemlélteti, hogy a háborús sajtófotózás alapjait Capa, Taro és Chim teremtette meg.
Kurátor:Cynthia Young, ICP – International Center of Photography, New York
Koordinátor: Székely Katalin, Vera and Donald Blinken OSA Archívum
A kiállítást megnyitja:
José Luis Rodriguez de Colmenares y Tascón, a Spanyol Nagykövetség követtanácsosa
Rév István, az OSA igazgatója
A kiállítás kapcsolódó rendezvénye:
Spanyol anzix: egy polgárháború emlékezete. Filmvetítés-sorozat 2016. január 13-tól szerdánként a Galériában.
2016. január 13-án, 18 órakor bemutatjuk:
The Mexican Suitcase / A mexikói bőrönd
Színes, mexikói-spanyol-amerikai dokumentumfilm, 86 perc, 2011
Rendezte és a forgatókönyvet írta: Trisha Ziff, zene: Michael Nyman
A kiállításhoz kapcsolódó rendezvények az OSA, a Spanyol Nagykövetség és a Cervantes Intézet együttműködésében valósulnak meg.
A további események (filmvetítések, beszélgetések és koncertek) részletes programját lásd: www.osaarchivum.org